Samhälls- och beteendevetenskapliga teorier i socialt arbete, 15 hp
Theories of Social and Behavioral Sciences in Social Work, 15 credits
745G58
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maria PersdotterKursansvarig
Mattis Karlsson, Maria PersdotterStudierektor eller motsvarande
Magnus WibergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YSC | Socionomprogrammet | 1 (VT 2023) | 202314-202323 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Socionomprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- visa grundläggande kunskaper om individens utveckling, beteende och sociala relationer
- förstå och tillämpa centrala begrepp inom psykologi, socialpsykologi och sociologi i relation till socialt arbete
- ha färdighet och förmåga att analysera grupper och individers handlande utifrån samhälls- och beteendevetenskapliga teorier
- använda samhällsvetenskapliga teorier för att förstå sociala strukturer och processer
- tillämpa sociologiska och beteendevetenskapliga perspektiv i förståelsen av sociala problem
- visa förmåga att reflektera över samhälls- och beteendevetenskapliga teorier för att identifiera och förstå mönster i mångfald och ojämlikhet .
Kursinnehåll
I kursen presenteras centrala teorier och begrepp inom psykologi, socialpsykologi och sociologi i relation till sociala problem på mikro-, meso- och makronivå. Den studerande tränas under kursen i att analysera individer och samhälle ur olika perspektiv. Utifrån psykologiska teorier fokuseras teoretiskt individens utveckling. Med utgångspunkt i samhälls- och beteendevetenskapliga teorier tillägnar sig den studerande en förståelse för sociala strukturer och processer av betydelse för människor i socialt utsatta positioner. Utifrån samhällsvetenskaplig teoribildning ger kursen grundläggande kunskaper om nutidens globala samhälle och dess mönster av mångfald och ojämlikhet. Vidare studeras teorier om grupper, grupprocesser, identitetsskapande, individens utveckling, kognition och personlighet samt emotioner, makt och maktstrukturer med utgångspunkt i socialt arbete och dess praktik.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av färdighetsträning, seminarier och föreläsningar. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur samt arbete med specifika uppgifter.
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
REF1 | Reflektionspass med samtalsledare | 0 hp | D |
SE10 | Seminarium Goffman | 0.5 hp | U, G |
SEM3 | Arbetsgrupp Sociologisk teori | 0.5 hp | U, G |
SEM4 | Seminarium Övervakning och straff | 0.5 hp | U, G |
SEM6 | Seminarium Grupprocesser och mobbing | 0.5 hp | U, G |
SEM7 | Seminarium Anknytning och separation | 0.5 hp | U, G |
TEN4 | Salstentamen | 6 hp | U, G, VG |
EXM7 | Hemtentamen - barndomspsykologi och utveckling teorier | 4 hp | U, G, VG |
SE11 | Teoretiska tillämpningar och sociala problem | 2.5 hp | U, G |
Övrigt
Aktuell litteraturlista finns under fliken Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.