Professionalitet, etik och samverkan i socialt arbete, 15 hp

Professionalism, Ethics, and Cooperation in Social Work, 15 credits

745G68

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Anita Johansson

Kursansvarig

Anita Johansson

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 4 (HT 2020) 202045-202103 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1F

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B,  Samhällskunskap A
Områdesbehörighet A5/5
samt
minst 45 hp godkända från termin 1 och 2 på Socionomprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och tillämpa teorier rörande professioner, professionsetik och interprofessionell samverkan i socialt arbete
  • jämföra olika professioners villkor och praxis samt identifiera förutsättningar för interprofessionell samverkan
  • tillämpa professionsetisk värderingsförmåga och förhållningssätt
  • tillämpa kunskaper om kommunikation och samtalsmetodik i mötet med individer och grupper i det sociala arbetet
  • tillämpa metoder och verktyg för professionell utveckling, samverkan och hållbarhet
  • värdera den egna professionella utvecklingen samt identifiera fortsatta utvecklingsbehov

Kursinnehåll

Socionomens professionella yrkesidentitet och kompetens är kursens huvudtema. Handledning, självkännedom, samtalsmetodik och professionsetisk värderingsförmåga som metoder och verktyg för professionell utveckling introduceras och tränas som förberedelse för VFU och hållbarhet i kommande yrkesliv. Teoretiska perspektiv på profession och professionsetik behandlas. Under den andra delen av kursen behandlas teorier och metoder för interprofessionellt arbete och samverkan. Genom att den studerande möter såväl yrkesverksamma från olika professioner som studerande från andra professionsutbildningar uppmärksammas olika villkor och praxis samt problem och möjligheter i praktisk samverkan. Avslutningsvis identifieras och sammanfattas det egna behovet av ytterligare kunskap och kompetensutveckling.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av färdighetsträningar, samtalsövningar, integrationsmoment, seminarier och föreläsningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande i färdighetsträning, betygsskala: D
  • färdighetstränande samtalsövningar i grupp, betygsskala: UG
  • färdighetstränande integrationsmoment i grupp, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
  • skriftlig gruppuppgift, betygsskala: UG
  • individuell skriftlig hemtentamen, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga hemtentamen.

Detaljerad information finns i studieanvisningarna.

Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
FÄR1 Planering och gruppkontrakt 0 hp D
FÄR2 Reflekterande team 0.5 hp U, G
FÄR3 Bemötandedag 0.5 hp U, G
FÄR4 Etiskt dilemma 0 hp D
INL1 Skriftlig gruppuppgift, Vad är professionalitet 2 hp U, G
SEM1 Vad är professionalitet 1 hp U, G
SEM2 Interprofessionellt arbete, litteraturseminarium 1 hp U, G
SEM3 Interprofessionell samverkan i praktiken i praktiken 1 hp U, G
FÄR5 SIP 0.5 hp U, G
FÄR6 Interprofessionellt arbete 1 hp U, G
FÄR7 Kris- och katastrofarbete 0.5 hp U, G
FÄR8 Professionell utveckling och relationskompetens 1 hp U, G
EXM1 Hemtentamen 6 hp U, G, VG

Böcker

Ahrne, Göran, Svensson, Peter, (2015) Handbok i kvalitativa metoder. 2., [utök. och aktualiserade] uppl. Stockholm : Liber

ISBN: 9789147112241

Eriksson, Zetterkvist, Ulla; Ahrne, Göran, “Intervjuer” Kapitel 3.

Akademikerförbundet SSR, (2017) Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare

Tillgänglig på Internet: https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_och_socialt_arbete_2017_w.pdf

Carlander, Jakob, Wedeen, Andreas, (2019) Att förstå sin egen utsatthet : stöd för professionella i människovårdande yrken. Första upplagan Stockholm : Liber

ISBN: 9789147126460

Christoffersen, Svein Aage, (2017) Professionsetik. Andra upplagan Malmö : Gleerups Utbildning AB

ISBN: 9789140693280

Kapitel 1, 2 och 3

Henriksen, Jan-Olav & Vetlesen, Arne Johan, (2013) Etik i arbete med människor. 3., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144090207

International Federation of Social Workers (IFSW), (2018) Global Social Work Statement of Ethical Principles

Tillgänglig på Internet: http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/

Johansson, Staffan; Dellgran, Peter & Höjer, Staffan (Red) , (2015) Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete Natur och kultur

Kapitel: Grape, Ove “Samverkan inom och mellan människobehandlande organisationer” och Ponnert, Lina & Svensson, Kerstin “Standardisering som lösning”

Lennéer-Axelson, Barbro & Thylefors, Ingela, (2013) Konflikter: uppkomst, dynamik och hantering. 2:a omarb.rev.utg. Stockholm: Natur & kultur

ISBN: 9789127134294

Kapitel 1, 2, 3, ,4, 7, 9 och 12

Pettersson, Ulla, (2018) Etik och socialtjänst, om förutsättningarna för det sociala arbetets etik. Femte upplagan Malmö: Gleerups

ISBN: 9789140696076

Socialstyrelsen, (2018) Krisstöd vid allvarlig händelse

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2018-10-9.pdf (Valda delar obligatoriska; se studiehandledningen, Övriga referenslitteratur)

Söderberg, Christina, (2016) Individriktad brottsprevention : om SSPF och viljan att samverka. Norrköping : Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

ISBN: 9789176857984, 14014637, 14014637

Valda delar är obligatoriska; se studiehandledningen, övriga referenslitteratur

Artiklar

Banks, Sarah, "Interprofessional Ethics: A Developing Field? Notes from the Ethics & Social Welfare Conference, Sheffield, UK, May 2010." Ethics ans Social Welfare 4(3)/2010/280-294
Banks, Sarah, "Negotiating personal engagement and professional accountability: professional wisdom and ethics work." European Journal of Social Work 16(5)/2012/587-604
Boddy, Jennifer& Dominelli, Lena, "Social Media and Social Work: The Challenges of a New Ethical Space." Australian Social Work 2016/DOI:10.1080/0312407X.2016.1224907
Brante, Thomas, "The Professional Landscape: The Historical Development of Professions in Sweden" Professions and professionalism 3(2)/2013/1-18
Danermark, Berth, Englund, Ulrika, Germundsson, Per & Ratinaud, Pierre, , "French and Swedish teachers' social representations of social workers" European Journal of Social Work 17(4)/2014/491-507
Dunér, Anna & Wolmesjö, Maria, "Interprofessional Collaboration in Swedish health and social care from a care manager’s perspective" European Journal of Social Work 18(3)/2015/354-369
Hall, Pippa, "Interprofessional teamwork: Professional cultures as Barriers." Journal of Interprofessional Care 19(sup1)/2005/188-196

Övrigt

Litteraturlistan finns också under övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.