Vetenskapsteori och forskningsdesign i socialt arbete, 7.5 hp

Theory of science and research design in social work, 7.5 credits

745A61

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Mona Livholts

Kursansvarig

Mona Livholts

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2019 201935-201944 Svenska Norrköping, Norrköping

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

Socionomexamen 210 hp eller

Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet socialt arbete.

Godkänd svenska och engelska motsvarande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna:
- kritiskt värdera och diskutera samhällsvetenskapliga vetenskapsteoretiska inriktningars möjligheter och begränsningar för utvecklandet av metodologiska ansatser för forskning i socialt arbete, 
- kritiskt reflektera kring villkoren för samhällsvetenskaplig kunskap, makt och etik i global belysning 
- motivera valet av teoretisk och metodologisk ansats för ett eget utformat forskningsprojekt i socialt arbete
- självständigt utforma och skriftligt presentera en forskningsdesign för en empirisk studie i socialt arbete 

Kursinnehåll

Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om vetenskapsteori och forskningsdesign genom att på ett fördjupat sätt värdera olika vetenskapsteoretiska perspektivs och forskningsmetoders betydelse för forskning i socialt arbete. Kursen ska ge den studerande redskap att värdera de möjligheter och begränsningar som metoder och vetenskapsteoretiska perspektiv kan innebära för kunskapssyn och kunskapsproduktion samt redskap att utveckla sin kunskap om och förståelse för de metodologiska överväganden som måste göras före och under en vetenskaplig studie. Individuellt väljer den studerande en metodologisk ansats att självständigt fördjupa sig i och som utformas skriftligt som en forskningsdesign baserat på en empirisk studie inom det sociala arbetets forskningsfält. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, och gruppdiskussioner. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. 

Examination

Kursens examineras genom aktivt deltagande i seminarier, genomförande av obligatoriska uppgifter samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
INL1 Individuell inlämningsuppg: vetenskapsteoretiska traditioner 1.5 hp U, G, VG
INL2 Individuell inlämningsuppgift: Forskningsdesign 4 hp U, G, VG
SEM1 Forskningsdesign 1 hp U, G
SEM2 Kunskap, makt och etik 1 hp U, G
Forskningsdesign i socialt arbete 745A61 Obligatorisk litteratur höstterminen 2019 Anastas, Jean V. (2014) The Science of Social Work and Its Relation to Social Work Practice, Research on Social Work Practice, 24(5), 571-580. https://doi.org/10.1177%2F1049731513511335 Bryant, Lia (2015) Critical and Creative Research Methodologies in Social Work Research. London: Routledge. (Introduktionskapitlet) Connell, Raewyn. (2011) Sydteori. Den samhällsvetenskapliga kunskapens globala dynamik. Lund: Studentlitteratur. Delanty, Gerard och Strydom, Piet (2003). Philosophies of Social Science: The Classic and Contemporary Readings. Open University Press. (I urval, ca 100 sidor) Förenta Nationerna (2015) Globala hållbarhetsmålen: https://www.globalamalen.se Leavy, Patricia (2017) Research Design. Quantitative, Qualitative, Mixed Methods, and Community Based Participatory Research Approaches. New York: The Guilford Press. Shaw, I.G.R., Briar-Lawson, K., Orme, J. & Ruckdeschel, R. (red.) (2010). The SAGE Handbook of Social Work Research. London: Sage. (I urval ca 100 sid) Sohlberg, P & Sohlberg B (2013) Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod. Stockholm: Liber. (I urval ca 100 sid) Egen vald litteratur som tillkommer Metodlitteratur kopplat till eget val av metodologisk ansats: cirka 200-300 sidor.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.