Forskningsdesign inom hållbar utveckling, 7.5 hp
Designing Environmental Studies in Sustainable Development, 7.5 credits
746A71
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa DanielssonKursansvarig
Åsa DanielssonStudierektor eller motsvarande
Mathias FridahlKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MSU | Science for Sustainable Development, master's programme - First and main admission round | 2 (VT 2023) | 202319-202323 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MSU | Science for Sustainable Development, master's programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 2 (VT 2023) | 202319-202323 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master´s Programme in Science for Sustainable Development
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom naturvetenskap, samhällsvetenskap, humaniora eller teknik
- Godkända kurser om 15 hp inom miljövetenskap, hållbar utveckling eller motsvarande
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- formulera forskningsfrågor och utveckla forskningsdesign samt relatera denna till teori och metod inom hållbar utveckling
- kritiskt reflektera över forskningsetiska frågor, samt genomföra bedömningar med hänsyn till relevanta samhälleliga och etiska aspekter
- redogöra för och tillämpa forskningsmetoder inom hållbar utveckling
- samla in och analysera empiriskt material med vetenskapliga metoder
- bedöma och kritiskt diskutera vetenskapliga metoders möjligheter och begränsningar
- muntligt och skriftligt kommunicera relevant kunskap inom hållbar utveckling
Kursinnehåll
I kursen behandlas forskningsdesign från målformulering till val av metod teorier för att bearbeta empiriskt material inom hållbar utveckling. I kursen ingår olika centrala vetenskapliga metoder för att samla in och analysera både kvantitativa och kvalitativa data, inklusive metodernas olika styrkor och svagheter. Exempel på empiriskt material är skriftliga källor, muntligt material från exempelvis intervjuer, samt fält- och laborativa data. I kursen behandlas och diskuteras även forskningsetiska övervägande och god forskningssed. I kursen ingår även att reflektera kring ett vetenskaplig arbete är uppbyggt samt hur forskningsresultat presenteras muntligt och skriftligt.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och skriftliga arbeten individuellt och i grupp. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UG
- skriftliga arbeten i grupp, betygsskala: UG
- individuellt skriftligt arbete, betygsskala: EC
- opposition av individuellt skriftligt arbete, betygsskala: UG
- respondentskap av individuellt skriftligt arbete, betygsskala: UG
För Godkänt (E) slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment, samt minst E på det individuella skriftliga arbetet. Högre betyg grundas på det individuella skriftliga arbetet.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | EC |
Övrigt
En preliminär litteraturlista finns tillgänglig under fliken Övriga dokument åtta veckor före kursstart.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.