Examensarbete inom miljövetenskap och hållbar utveckling, 30 hp

Master Thesis in Science for Sustainable Development, 30 credits

746A96

Huvudområde

Miljövetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Madelene Ostwald

Kursansvarig

Madelene Ostwald, Per Gyberg

Studierektor eller motsvarande

Mathias Fridahl
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MSU Science for Sustainable Development, Master's programme - First and main admission round 4 (VT 2025) 202504-202523 Engelska Linköping, US
F7MSU Science for Sustainable Development, Master's programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) 4 (VT 2025) 202504-202523 Engelska Linköping, US

Huvudområde

Miljövetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A2E

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Science for Sustainable Development
  • Master's Programme in Science for Sustainable Development

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp inom naturvetenskap, samhällsvetenskap, humaniora eller teknik
  • Godkända kurser om 15 hp inom miljövetenskap, hållbar utveckling eller motsvarande
  • Engelska 6
  • 67,5 hp godkända från termin 1, 2, och 3 inom programmet inklusive kurserna Critical Perspectives on Sustainable Development (7.5 hp), Environmental and Resource Use Challenges (7.5 hp), och Designing Environmental Studies in Sustainable Development (7.5 hp)
    Undantag ges för svenska

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • skriva en vetenskaplig rapport på engelska om ett godkänt ämne inom området hållbar utveckling, redovisa och analysera resultaten från egen forskning, och uppvisa djupa kunskaper om ämnet
  • formulera ett forskningsproblem, en hypotes och specifika frågeställningar
  • sammanställa och kritiskt granska relevant litteratur
  • designa en forskningsmetod för att undersöka den specifika problemställningen
  • bedriva egen forskning
  • försvara och diskutera vetenskapligliga rapporter

Kursinnehåll

Kursen täcker följande områden:

  • formulering av ett forskningsproblem, en hypotes och specifika frågeställningar
  • litteraturöversikt
  • forskningsdesign
  • genomförande av forskning
  • förberedelse och presentation av forskningsresultat
  • försvar och opponering vid ett seminarium

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning bedrivs huvudsakligen genom handledning av uppsatsarbetet, kompletterat med seminarier under kursens gång där studentens arbete granskas och kommenteras av lärare och andra studenter.

Innan uppsatsarbetet påbörjas får studenten information om de formella krav som ställs på uppsatsen. Efter överenskommelse om en initial arbetsplan bestäms en tidplan för uppsatsarbetet. Tidplanen innehåller information om tidpunkter för datainsamling och presentation av utkast samt datum för uppsatsens inlämnande. 

Undervisningsspråk: Engelska

Examination

Kursen examineras genom 

  • individuell skriftlig uppsats, betygsskala: EC
  • individuell skriftlig uppsatsdisposition, betygsskala: EC (P/F)
  • aktivt deltagande i seminarier, muntlig framläggning och försvar av egen uppsats, opposition på en annan students uppsats, betygsskala: EC (P/F)

För Godkänt (E) slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. Högre betyg grundas på individuell skriftlig uppsats.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPP1 Master Thesis in Science for Sustainable Development 27 hp EC
UPPS Thesis Outline 3 hp EC
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.