Examensarbete inom miljövetenskap och hållbar utveckling, 30 hp
Master Thesis in Science for Sustainable Development, 30 credits
746A96
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Madelene OstwaldKursansvarig
Madelene Ostwald, Per GybergStudierektor eller motsvarande
Mathias FridahlKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MSU | Science for Sustainable Development, Master's programme - First and main admission round | 4 (VT 2025) | 202504-202523 | Engelska | Linköping, US | |
F7MSU | Science for Sustainable Development, Master's programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 4 (VT 2025) | 202504-202523 | Engelska | Linköping, US |
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EKursen ges för
- Master´s Programme in Science for Sustainable Development
- Master's Programme in Science for Sustainable Development
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom naturvetenskap, samhällsvetenskap, humaniora eller teknik
- Godkända kurser om 15 hp inom miljövetenskap, hållbar utveckling eller motsvarande
- Engelska 6
- 67,5 hp godkända från termin 1, 2, och 3 inom programmet inklusive kurserna Critical Perspectives on Sustainable Development (7.5 hp), Environmental and Resource Use Challenges (7.5 hp), och Designing Environmental Studies in Sustainable Development (7.5 hp)
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- skriva en vetenskaplig rapport på engelska om ett godkänt ämne inom området hållbar utveckling, redovisa och analysera resultaten från egen forskning, och uppvisa djupa kunskaper om ämnet
- formulera ett forskningsproblem, en hypotes och specifika frågeställningar
- sammanställa och kritiskt granska relevant litteratur
- designa en forskningsmetod för att undersöka den specifika problemställningen
- bedriva egen forskning
- försvara och diskutera vetenskapligliga rapporter
Kursinnehåll
Kursen täcker följande områden:
- formulering av ett forskningsproblem, en hypotes och specifika frågeställningar
- litteraturöversikt
- forskningsdesign
- genomförande av forskning
- förberedelse och presentation av forskningsresultat
- försvar och opponering vid ett seminarium
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning bedrivs huvudsakligen genom handledning av uppsatsarbetet, kompletterat med seminarier under kursens gång där studentens arbete granskas och kommenteras av lärare och andra studenter.
Innan uppsatsarbetet påbörjas får studenten information om de formella krav som ställs på uppsatsen. Efter överenskommelse om en initial arbetsplan bestäms en tidplan för uppsatsarbetet. Tidplanen innehåller information om tidpunkter för datainsamling och presentation av utkast samt datum för uppsatsens inlämnande.
Undervisningsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom
- individuell skriftlig uppsats, betygsskala: EC
- individuell skriftlig uppsatsdisposition, betygsskala: EC (P/F)
- aktivt deltagande i seminarier, muntlig framläggning och försvar av egen uppsats, opposition på en annan students uppsats, betygsskala: EC (P/F)
För Godkänt (E) slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. Högre betyg grundas på individuell skriftlig uppsats.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPP1 | Master Thesis in Science for Sustainable Development | 27 hp | EC |
UPPS | Thesis Outline | 3 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.