Projektledning, organisationsteori och arbetsmiljö, 7.5 hp
Project Management, Organizational Theory, and Occupational Health, 7.5 credits
746G31
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Stina BackmanKursansvarig
Stina BackmanStudierektor eller motsvarande
Kajsa-Stina BenulicKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KMK | Miljö, klimat och hållbar utveckling, kandidatprogram | 6 (VT 2027) | 202719-202723 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Kandidatprogrammet i miljö, klimat och hållbar utveckling
- Kandidatprogrammet i miljövetenskap
Förkunskapskrav
- Praktik inom miljövetenskap, grundkurs, 7,5 hp.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och använda metoder och verktyg för projektledning
- beskriva och analyseras organisationsteoretiska aspekter av miljöarbete och projektledning
- redogöra för och till viss del genomföra arbetsmiljöarbete
Kursinnehåll
Kursens innehåll är fokuserat kring arbetsförhållanden för praktiserande miljövetare. Projektformen för organisation av arbetet är därför en viktig del, liksom ledning av projektgrupper. Organisationsteoretiska grunder för verksamheter utgör ytterligare innehåll i kursen. I kursen behandlas också grunderna i ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av basgrupp, föreläsningar, seminarier och workshops. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i basgrupparbete, seminarier och workshops, betygsskala: UG
- individuella skriftliga uppgifter, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på minst 50 % av de individuella skriftliga uppgifter.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DEL1 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Litteraturlista kommer att finnas under fliken "övriga dokument" senast 8 veckor innan kursstart.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.