Strategisk miljöledning, 7.5 hp
Strategic Environmental Management, 7.5 credits
746G32
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Erik GlaasKursansvarig
Erik GlaasStudierektor eller motsvarande
Veronica Brodén GybergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KMO | Miljövetenskap, kandidatprogram | 6 (VT 2023) | 202304-202308 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Kandidatprogrammet i miljövetenskap
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Godkänt 90 hp från Miljövetarprogrammet termin 1 till 3
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva och analysera olika strategier för organisationers miljöarbete
- redogöra för och använda metoder och verktyg för miljöledning i organisationer
- värdera olika organisationers miljöarbete såväl ur ett miljömässigt som ett organisatoriskt perspektiv
- förklara och analysera viktiga faktorer för ett verkningsfullt miljöledningsarbete i organisationer.
Kursinnehåll
Kursens innehåll utgörs av metoder och verktyg för organisationers miljöarbete. Viktiga delar är mätning av miljöprestanda, standardiserade miljöledningssystem och miljöstrategier. I detta sammanhang behandlas också organisatoriska förutsättningar för en effektiv miljöledning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av basgrupp, föreläsningar, seminarier och projekt. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i basgrupp och seminarier, betygsskala: UG
- skriftlig gruppinlämning, betygsskala: UG
- individuella skriftlig uppgifter, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på minst 50 % av de individuella skriftliga uppgifterna.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DEL1 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Litteraturlista kommer att finnas under fliken "övriga dokument" senast 8 veckor innan kursstart
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista Strategisk Miljöledning VT23 | Litteraturlista Strategisk Miljöledning VT23.pdf |