Hållbar utveckling i den globala kontexten, 15 hp

Sustainable Development in the Global Context, 15 credits

746G70

Huvudområde

Miljövetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Alex Enrich Prast

Kursansvarig

Alex Enrich Prast

Studierektor eller motsvarande

Mathias Fridahl

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) HT 2024 202434-202503 Engelska Ortsoberoende
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) HT 2024 202434-202503 Engelska Ortsoberoende

Huvudområde

Miljövetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå 
samt 
Engelska 6 
Undantag ges för svenska

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och analysera olika globala miljöutmaningar och lösningar i relation till sociala, ekologiska och ekonomiska dimensioner av hållbar utveckling
  • identifiera planetära gränser och diskutera relationer till hållbar utveckling ur historiska, nuvarande och framtidsorienterade perspektiv
  • problematisera och diskutera möjligheter och utmaningar kring genomförandet av FN:s globala mål för hållbar utveckling i förhållande till relevanta sammanhang
  • kritiskt reflektera kring hållbarhetsfrågor med hjälp av relevant vetenskaplig litteratur
  • tillämpa och jämföra olika vetenskapliga perspektiv för att diskutera komplexa relationer mellan hållbarhetsmål
  • kritiskt granska och analysera hur jämlikhet, inklusive jämställdhet, relaterar till hållbar utveckling

Kursinnehåll

Begreppet hållbar utveckling har varit inflytelserikt i årtionden och har format globala initiativ som försöker balansera ekonomiska, sociala och ekologiska mål. I kursen fokuseras orsaker och effekter av komplexa miljöproblem samt möjliga lösningar på dessa utmaningar. Teman såsom planetära gränser, utsläppsminskning, klimatanpassning, biologisk mångfald, miljöekonomi, samt vatten och markfrågor är nära relaterade till hållbar utveckling och bearbetas i kursen. Kursen är tvärvetenskaplig och integrerar naturvetenskaplig, teknisk och samhällsvetenskaplig kunskap om miljöfrågor. I kursen ingår design och övervakning av laborativa moment. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker på distans och består av föreläsningar, workshops, seminarier, laboratorieaktiviteter och skriftliga uppgifter. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska 

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande i seminarier, laboratorieaktiviteter samt grupparbete, betygsskala: EC/PF
  • individuell muntlig presentation och opposition på annan essä, betygsskala: EC/PF
  • individuell skriftlig reflektion, betygsskala: EC/PF
  • individuell skriftlig essä, betygsskala: EC

För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst E på den individuella skriftliga essän och Pass på övriga moment. Högre betyg grundas på den individuella skriftliga essän.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
DEL1 Aktivt deltagande i seminarier, laboratorieaktiviteter samt grupparbete 2 hp EC
RED1 Individuell muntlig presentation och opposition på annan essä 2.5 hp EC
IND1 Individuell skriftlig reflektion. 2.5 hp EC
UPG1 Individuellt skriftlig essä 8 hp EC

Övrigt

En preliminär litteraturlista finns tillgänglig under fliken Övriga dokument

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.