Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi, 45 hp
Psychotherapy Supervision, 45 credits
748A04
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Maria JannertKursansvarig
Maria JannertStudierektor eller motsvarande
Linda LidmanKontaktinformation
Fredrik La Fleur, Administratör
Pernilla Ahrén, studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2025 | 202504-202623 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Psykoterapeututbildning och Socialstyrelsens legitimation
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet på halvtid som psykoterapeut efter legitimationen. Yrkeserfarenheten ska styrkas med intyg från arbetsgivaren
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på ett teoretiskt och praktiskt initierat sätt kunna:
- visa klinisk kompetens som professionell psykoterapihandledare, vilket inbegriper fördjupad kunskap om tillgångar, begränsningar samt personlig stil som grund för fortsatt professionellt handledande arbete
- tillämpa kunskaper om psykoterapihandledning inom såväl verksamheter som i utbildningssammanhang
- genomföra teoretiskt och empiriskt grundade bedömningar rörande psykoterapistuderande och psykoterapiutövare
- redogöra för och kritiskt granska klinisk handledning inom olika psykoterapeutiska behandlingsinriktningar
- vidareutveckla en avancerad kompetens i utövandet av kliniska handledningsinsatser inom vald skolinriktning,
- praktiskt tillämpa etiska principer och gällande lagstiftning och förordningar som reglerar psykoterapeuters och handledares insatser inom det kliniska arbetsområdet
- undervisa i psykoterapi
Kursinnehåll
Kursen avser att ge en avancerad breddning och kompetens i klinisk psykoterapihandledning där den studerande efter avklarad utbildning självständigt ska kunna fungera som psykoterapihandledare inom såväl klinisk psykoterapiverksamhet som utbildningsverksamhet. I kursen behandlas hur kunskaper om handledningsteori, psykoterapiforskning, handledningsforskning och klinisk konsultation används och gestaltas i den egna genomförda handledningen i såväl klinisk verksamhet som i utbildningssammanhang. Vidare behandlas den egna professionella utvecklingen som psykoterapihandledare samt för området viktiga etik- och sekretessfrågor.
I kursen får den egna erfarenheten av verksamhet som handledare inom det psykoterapeutiska området central betydelse då detta utgör den grund för vilken teoretisk kunskap speglas mot och tillämpas på.
Särskilt fokuseras :
- praktisk tillämpning av teorier och modeller för psykoterapihandledning och psykoterapiundervisning i den egna kliniska praktiken
- handledningsrelationen mellan psykoterapihandledare och kliniskt verksam psykolog/psykoterapeut med bakgrund i såväl teori som i empirisk forskning, och särskild uppmärksamhet ägnas åt frågor rörande gruppen som handledningskontext
- handledning på psykoterapeutiskt arbete med problem av svårare natur. Särskilt fokus kommer att läggas på reflektioner kring handledarens egen betydelse för handledningsprocessen och dess utfall samt olika handledarstilars konsekvenser för de handledda.
- kunskaper om såväl skolövergripande som skolspecifika synsätt på psykoterapihandledning och psykoterapiundervisning och dess konsekvenser för det praktiska genomförandet av handledning,
- utveckling till en självständig kvalificerad kompetens som klinisk psykoterapihandledare,
- betydelsen av kunskaper från psykoterapi- och handledningsforskning samt evidensbaserad psykoterapeutisk behandling i handledningssituationen.
Undervisnings- och arbetsformer
Klinisk handledning i eget utfört handledningsarbete sker löpande under hela kursen. Stor del av undervisningen sker i mindre handledningsgrupper vilka leds av erfaren person med tidigare genomgången handledarutbildning. Utöver arbetet i handledningsgrupper sker undervisning i form av övningar, seminarier samt föreläsningar Utöver schemalagd undervisningstid förutsätts den studerande arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp. I utbildningen ingår även att kursdeltagarna själva ska leda seminarier samt genomföra föreläsningar för varandra eller för andra kursgrupper. Mer detaljerad information om arbetsformer finns i separat kursdokument.
Examination
Kursen examineras genom
- individuella skriftliga tentamina, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- muntlig redovisning, betygsskala: UG
- handledning i handledning, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga ingående moment. För Väl godkänt krävs Väl godkänt på två av tre individuella skriftliga tentamen, 65 % av de poäng som kan ge Väl godkänt.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
T1BG | Basgrupp, termin 1 | 2 hp | U, G |
T1EX | Examination, termin 1 | 8 hp | U, G, VG |
T1HA | Handledning i handledning, termin 1 | 5 hp | U, G |
T2PP | Praktisk pedagogisk examination, termin 2 | 2 hp | U, G |
T2EX | Examination, termin 2 | 8 hp | U, G, VG |
T2HA | Handledning i handledning, termin 2 | 5 hp | U, G |
T3BG | Basgrupp, termin 3 | 1 hp | U, G |
T3PP | Praktisk pedagogisk examination, termin 3 | 1 hp | U, G |
T3EX | Examination, termin 3 | 8 hp | U, G, VG |
T3HA | Handledning i handledning, termin 3 | 5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.