Teori och behandlingsmetod inriktad mot Relationell och interpersonell psykoterapi, 26 hp
Relational psychotherapy, theory and practice, 26 credits
748A47
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Fredrik FalkenströmKursansvarig
Fredrik FalkenströmStudierektor eller motsvarande
Maria JannertKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPI | Psykoterapeutprogrammet - Inriktning mot Relationell och interpersonell psykoterapi (Relationell och interpersonell psykoterapi) | 2 (HT 2018) | 201834-202023 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi.
Särskild behörighet till Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi har den som har
- avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser) eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn och ungdomspsykiatri eller
- socionomutbildning eller
- annan motsvarande akademisk examen om minst 180 högskolepoäng som inkluderar en uppsats på 15 hp på minst kandidatnivå.
För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning.
Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Den sökande skall också, antingen inom ramen för ovannämnda utbildningar eller på annat sätt,ha genomgått egenterapi hos legitimerad psykoterapeut med minst 25 timmar individuellt eller motsvarande. Därtill kommer handledning i psykoterapi hos handledarkompetent legitimerad psykoterapeut (60 timmar individuell handledning eller 120 timmar handledning i grupp om max 4 deltagare). Den sökande ska därefter ha arbetat minst två år med psykoterapeutiska arbetsuppgifter under handledning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna:
- visa fördjupad kunskap om psykodynamiska teorier speciellt relationell psykoterapi och deras historiska och empiriska bakgrund.
- visa fördjupad kunskap om interpersonell teori och dess historiska och empiriska bakgrund.
- redogöra för och använda diagnostiska system och på ett professionellt och reflekterande sätt kunna bedöma i enlighet med relationell respektive interpersonell modell
- visa fördjupad kunskap om den relationella och interpersonella terapins tillämpning rörande olika diagnosgrupper
- visa fördjupad kunskap om den relationella och interpersonella terapins tillämpning avseende olika former av störningar av behandlingsrelationen
- redogöra för och kritiskt värdera psykoterapiforskning och evidensbasering av behandlingsmetoder inom de specifikt studerade områdena samt inom psykoterapiområdet i stort
- praktiskt hantera och tillämpa relevanta forsknings- och utvärderingsinstrument.
- använda relevanta teoretiska begrepp i resonemang avseende terapiarbete
- demonstrera fördjupade kunskaper och insikter avseende behandlingsrelationens betydelse för det terapeutiska utfallet
- formulera relevanta forskningsfrågor inom områdena relationell- och interpersonell psykoterapi
- redogöra för och kritiskt granska vetenskapliga texter inom området
- redogöra för och kritiskt granska hur den relationella psykoterapin och den interpersonella psykoterapin liknar respektive skiljer sig från varandra respektive är förenliga med andra psykoterapiinriktningar
- diskutera hur de studerade terapimetoderna anpassas efter olika målgrupper som exempelvis äldre, yngre, funktionsnedsatta och personer med olika sexuella identiteter.
Kursinnehåll
I kursen introduceras och utvecklas perspektiv sprungna ur den psykodynamiska psykoterapitraditionen med specifik inriktning på relationell psykoterapi och interpersonell psykoterapi. Vidare fokuseras kontinuerligt på relevanta forskningsfynd från psykoterapiforskningen och från den teoriutveckling som sker inom dessa teoritraditioner och från studier rörande livsproblem och psykopatologi som kan relateras till denna.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen följer traditionen rörande problembaserat lärande (PBL) och baseras i studenternas aktiva deltagande i basgrupper under ledning av en basgruppshandledare. Föreläsningar och artikel seminarier behandlar de ämnesdelar som aktualiseras genom basgruppsarbetet. I särskilda videobaserade kliniska seminarier demonstreras och diskuteras klienters olika svårigheter och psykoterapeutiska insatser visavi dessa. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras kontinuerligt genom studentens aktiva deltagande i basgruppsarbeten, seminarier och fall-diskussioner. I slutet av varje termin skriver den studerande en hemskrivning med uppgift att bearbeta en frågeställning med relevans för relationellt och interpersonellt psykoterapiutövande.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.