Teori och behandlingsmetod inriktad mot Kognitiv beteendeterapi, 26 hp
Cognitive behaviour therapy, theory and practice, 26 credits
748A49
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Carolina LundqvistKursansvarig
Carolina LundqvistStudierektor eller motsvarande
Maria JannertKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPI | Psykoterapeutprogrammet - Inriktning mot Kognitiv beteendeterapi (Kognitiv beteendeterapi) | 2 (HT 2018) | 201835-202023 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi.
Särskild behörighet till Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi har den som har
- avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser) eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn och ungdomspsykiatri eller
- socionomutbildning eller
- annan motsvarande akademisk examen om minst 180 högskolepoäng som inkluderar en uppsats på 15 hp på minst kandidatnivå.
För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning.
Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt
bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Den sökande skall också, antingen inom ramen för ovannämnda utbildningar eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi hos legitimerad psykoterapeut med minst 25 timmar individuellt eller motsvarande. Därtill kommer handledning i psykoterapi hos handledarkompetent legitimerad psykoterapeut (60 timmar individuell handledning eller 120 timmar handledning i grupp om max 4 deltagare).
Den sökande ska därefter ha arbetat minst två år med psykoterapeutiska arbetsuppgifter under handledning
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna:
- visa fördjupad kännedom om KBT-teorier och deras historiska och empiriska bakgrund.
- tillämpa diagnostiska system och på ett professionellt och reflekterande sätt kunna utföra fallkonceptualisering och beteendeanalys
- praktiskt hantera och tillämpa utvärderingsinstrument inom KBT-traditionen
- tillämpa diagnosspecifika och generella teorier, begrepp, modeller och metoder från aktuell KBT-forskning vid behandling av psykisk och kroppslig ohälsa
- visa kunskap om manualbaserade behandlingar kontra individanpassade behandlingar inom KBT-området
- visa fördjupade kunskaper om olika sätt att administrera KBT, exempelvis individuellt, i grupp och i form av vägledd självhjälp
- relatera KBT till biologiska mekanismer och farmakologisk behandling
- visa fördjupade kunskaper avseende behandlingsrelationens betydelse i KBT
- tillämpa begrepp från de mer kognitiva och de mer beteendeinriktade formerna av KBT på specifika fall och vid olika former av tillstånd
- visa kunskaper om hur KBT anpassas efter olika målgrupper som exempelvis äldre, yngre, funktionsnedsatta och personer med olika sexuella identiteter
- edogöra för och kritiskt granska hur KBT skiljer sig respektive är förenlig med andra psykoterapiinriktningar
Kursinnehåll
I kursen introduceras och utvecklas perspektiv från aktuell KBT-forskning som grund för den KBT-inriktade tillämpningen. Under kursen fokuseras dels grundforskning kring psykopatologi och annan ohälsa av relevans för utvecklingen av nya KBT-metoder, dels tillämpad behandlingsforskning som pågår inom KBT-området. Hur KBT används och fungerar i tvärprofessionella team belyses.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen följer traditionen rörande problembaserat lärande (PBL) och baseras på studenternas aktiva deltagande i basgrupper under ledning av en basgruppshandledare. Utöver basgruppsarbetet används även seminarier, föreläsningar och metodstugor.
Examination
Kursen examineras kontinuerligt genom studentens aktiva deltagande i basgruppsarbeten samt genom olika examinationsformer såsom hemskrivning, muntlig examination och praktisk examination. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.