Teori och behandlingsmetod inriktad mot Kognitiv beteendeterapi, 26 hp

Cognitive behaviour therapy, theory and practice, 26 credits

748A49

Huvudområde

Psykologi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YPP Psykoterapeutprogrammet inriktning Kognitiv beteendeterapi (Kognitiv beteendeterapi) 2 (HT 2020) 202034-202223 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Psykologi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Psykoterapeutprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi.

Särskild behörighet till Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi har den som har
- avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser) eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn och ungdomspsykiatri eller
- socionomutbildning eller
- annan motsvarande akademisk examen om minst 180 högskolepoäng som inkluderar en uppsats på 15 hp på minst kandidatnivå.

För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning.

Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt
bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Den sökande skall också, antingen inom ramen för ovannämnda utbildningar eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi hos legitimerad psykoterapeut med minst 25 timmar individuellt eller motsvarande. Därtill kommer handledning i psykoterapi hos handledarkompetent legitimerad psykoterapeut (60 timmar individuell handledning eller 120 timmar handledning i grupp om max 4 deltagare).

Den sökande ska därefter ha arbetat minst två år med psykoterapeutiska arbetsuppgifter under handledning 

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • visa fördjupad kännedom om KBT-teorier och deras historiska och empiriska bakgrund.
  • tillämpa diagnostiska system och på ett professionellt och reflekterande sätt kunna utföra fallkonceptualisering och beteendeanalys
  • praktiskt hantera och tillämpa utvärderingsinstrument inom KBT-traditionen
  • tillämpa diagnosspecifika och generella teorier, begrepp, modeller och metoder från aktuell KBT-forskning vid behandling av psykisk och kroppslig ohälsa
  • visa kunskap om manualbaserade behandlingar kontra individanpassade behandlingar inom KBT-området
  • visa fördjupade kunskaper om olika sätt att administrera KBT, exempelvis individuellt, i grupp och i form av vägledd självhjälp
  • relatera KBT till biologiska mekanismer och farmakologisk behandling
  • visa fördjupade kunskaper avseende behandlingsrelationens betydelse i KBT
  • tillämpa begrepp från de mer kognitiva och de mer beteendeinriktade formerna av KBT på specifika fall och vid olika former av tillstånd
  • visa kunskaper om hur KBT anpassas efter olika målgrupper som exempelvis äldre, yngre, funktionsnedsatta och personer med olika sexuella identiteter
  • edogöra för och kritiskt granska hur KBT skiljer sig respektive är förenlig med andra psykoterapiinriktningar

Kursinnehåll

I kursen introduceras och utvecklas perspektiv från aktuell KBT-forskning som grund för den KBT-inriktade tillämpningen. Under kursen fokuseras dels grundforskning kring psykopatologi och annan ohälsa av relevans för utvecklingen av nya KBT-metoder, dels tillämpad behandlingsforskning som pågår inom KBT-området. Hur KBT används och fungerar i tvärprofessionella team belyses. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen följer traditionen rörande problembaserat lärande (PBL) och baseras på studenternas aktiva deltagande i basgrupper under ledning av en basgruppshandledare. Utöver basgruppsarbetet används även seminarier, föreläsningar och metodstugor.

Examination

Kursen examineras kontinuerligt genom studentens aktiva deltagande i basgruppsarbeten samt genom olika examinationsformer såsom hemskrivning, muntlig examination och praktisk examination. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. 

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
T2BA Basgrupp 2 hp U, G
T2E1 T2 - Examination 5 hp U, G, VG
T2S1 T2 - Seminarier 1 hp U, G, VG
T3BA Basgrupp 2 hp U, G
T3KE T3 - Klinisk examination 3 hp U, G
T3EX T3 - Examination 3 hp U, G, VG
T4BA Basgrupp 1 hp U, G
T4EX T4 - Examination 2 hp U, G, VG
T5BA Basgrupp 2 hp U, G
T5EX T5 - Examination 5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.