Handlett klientarbete och professionell självkännedom avseende Kognitiv beteendeterapeutisk inriktning, 27 hp
Supervised CBT practice, 27 credits
748A50
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPP | Psykoterapeutprogrammet inriktning Kognitiv beteendeterapi (Kognitiv beteendeterapi) | 2 (HT 2020) | 202034-202223 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Psykoterapeutprogrammet
Särskild information
Kursen är nedlagd. Gavs sista gången ht20. Ersätts av 748A54.
Examination erbjuds vid sammanlagt minst fem tillfällen per examinationsmoment.
Dessa tillfällen fördelas under minst två terminer från det sista ordinarie kurstillfället. Dessa finns i kursens sista aktuella Lisamrum.
Kontakta institutionen för att bli insläppt i kursens Lisamrum.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi.
Särskild behörighet till Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi har den som har
- avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser) eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn och ungdomspsykiatri eller
- socionomutbildning eller
- annan motsvarande akademisk examen om minst 180 högskolepoäng som inkluderar en uppsats på 15 hp på minst kandidatnivå.
För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning.
Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt
bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Den sökande skall också, antingen inom ramen för ovannämnda utbildningar eller på annat sätt,ha genomgått egenterapi hos legitimerad psykoterapeut med minst 25 timmar individuellt eller motsvarande. Därtill kommer handledning i psykoterapi hos handledarkompetent legitimerad psykoterapeut (60 timmar individuell handledning eller 120 timmar handledning i grupp om max 4 deltagare). Den sökande ska därefter ha arbetat minst två år med psykoterapeutiska arbetsuppgifter under handledning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna:
- etablera och vidmakthålla en förtroendefull relation med klienter av skilda slag
- genomföra en inledande utredning och analys av klientens besvär
- presentera en behandlingsrational för klienten
- välja lämpliga och företrädesvis evidensbaserade KBT-metoder efter en analys av problematiken för att sedan kunna tillämpa metoderna effektivt
- analysera och beskriva det egna terapeutbeteendet och hur det påverkar behandlingsprocessen
- utforma klienters hemuppgifter och återkoppling på dessa i det terapeutiska arbetet
- knyta ihop KBT-teori och praktik samt kännedom om personlig förmåga till ett fungerande, klientanpassat psykoterapeutiskt arbete
- förfärdiga och presentera beskrivande och analyserande fallsammanfattningar
- redogöra för den egna empatiska förmågan och dess betydelse för det psykoterapeutska arbetet
- demonstrera ett empatisk bemötande i det psykoterapeutiska arbetet
Kursinnehåll
I kursen arbetar den studerande med att utveckla sin förmåga att tillämpa KBT-metoder på olika diagnos- och symptomkategorier. Den studerande bör skaffa sig en varierad erfarenhet av olika klientgrupper och olika behandlingstekniker.
Kursen förutsätter eget psykoterapeutiskt arbete under hela kurstiden. Kursdeltagarna ska under handledningsmomentet kontinuerligt redogöra för minst fyra klientfall, samt i övrigt visa aktivt deltagande i handledningssituationen. Till detta kommer reflekterande undervisningsmoment avseende den egna terapeututvecklingen.
Undervisnings- och arbetsformer
Klinisk handledning sker i grupp om fyra deltagare, och ska omfatta minst fyra klientärenden per deltagare. Vidare omfattas handledningen av en mindre del individuell handledning.
Examination
Kursen examineras kontinuerligt genom studentens aktiva deltagande i handledningsarbetet och i gemensamma fall-diskussioner. Examinationen görs som en preliminär bedömning vid slutet av T2, T3 och T4 och slutligt i slutet av T5 Bedömningsunderlag lämnas av den kliniska handledaren till examinator för examination. Observera dock att en studerande kan underkännas redan under termin 2 med hänsyn tagen till Hälso- och sjukvårdslagens föreskrifter gällande patientsäkerhet. De specifika krav för godkännande som tillämpas finns i studiehandledningen för denna kurs. .
För det handledda kliniska behandlingsarbetet gäller följande:
- Godkända fallsammanfattningar skall skrivas över samtliga genomförda terapier.
- Om en studerande blir underkänd kommer han/hon att ges ytterligare två möjligheter att fullgöra detta moment.
- Detta bör ske i form av grupphandledning eller, om särskilda skäl föreligger, individuell handledning.
- Det nya tillfället kan normalt påbörjas tidigast terminen efter den termin den studerande blev underkänd.
- För att få påbörja ett nytt försök med det kliniska behandlingsarbetet skall den studerandes lämplighet och personliga förutsättningar för att åläggas ett behandlingsarbete bedömas i intervju med kursansvarig/examinator och ytterligare en lärare/handledare som känner den studerande.
- Om handledare och kursansvarig/examinator bedömer att den studerande har stora brister i sådant som har ingått tidigare i utbildningen, eller i interpersonellt fungerande, kan det bli aktuellt för den studerande att inhämta kompletterande kunskaper, samt att utföra vissa kompletteringsuppgifter innan den studerande får påbörja arbetet med en ny klient.
- Om den studerande blir underkänd även i det tredje försöket har denne ingen ytterligare möjlighet att fullgöra momentet.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
T2HA | T2 - Handledning, termin 2 | 6 hp | U, G |
T2PS | T2 - Professionell självkännedom | 1 hp | U, G |
T3HA | T3 - Handledning, termin 3 | 6 hp | U, G |
T3PS | T3 - Professionell självkännedom | 1 hp | U, G |
T4HA | T4 - Handledning, termin 4 | 4 hp | U, G |
T4PS | T4 - Professionell självkännedom | 1 hp | U, G |
T5HA | T5 - Handledning, termin 5 | 6 hp | U, G |
T5PS | T5 - Professionell självkännedom | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.