Psykoterapi – Introduktion till KBT och Relationell PDT, 45 hp

Psychotherapy - Introduction to CBT and relational PDT, 45 credits

748A56

Huvudområde

Psykologi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Mikael Sinclair

Kursansvarig

Mikael Sinclair

Studierektor eller motsvarande

Arvid Erlandsson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Tredjedelsfart, Dagtid) HT 2025 202534-202723 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Psykologi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Förkunskapskrav

  • 180 hp varav 90 inom människovårdande område inklusive uppsats på fördjupningsnivå om minst 15 hp
  • 2 års yrkesverksamhet på minst 50 % med psykoterapeutiska arbetsuppgifter. Dessa ska tydligt styrkas med intyg från arbetsgivare.
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • tillämpa förvärvad kompetens i informationssökning samt kommunikation via nätet
  • beskriva individens psykologiska utveckling i ett livsperspektiv
  • förklara hur psykisk hälsa och ohälsa kan hänföras till individens utveckling, kön, genus, biologiska/hereditära faktorer, psykologiska faktorer, och centrala livshändelser, samt andra levnadsomständigheter
  • redogöra för olika teoretiska modeller gällande bedömning av psykisk funktionsnivå och olika bedömnings-/diagnossystem
  • redogöra för beteende- och kognitivt inriktade samt relationellt psykodynamiska synsätt på psykoterapi
  • redogöra för relevanta aspekter gällande jämställdhet och hållbar utveckling inom beteende- och kognitivt inriktade samt relationellt psykodynamiska synsätt på psykoterapi
  • redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska frågeställningar med relevans för psykoterapi och psykoterapiforskning
  • redogöra för etiska frågor rörande behandlingsinsatser
  • redogöra för regler och lagstiftning avseende behandlingsansvar, journalföring och sekretess
  • planera och genomföra behandlingsplanering med fokus på en psykoterapeutisk skolbildning med utgångspunkt från ett fiktivt eller ett avidentifierat patientarbete

Kursinnehåll

Kursen består av fem delkurser fördelade på fyra terminer. I kursen introduceras psykoterapi som vetenskapligt område och innehåller såväl grundläggande som mer fördjupande delkurser i dominerande psykoterapiinriktningar. Kursen avslutas med ett fördjupningsarbete där dessa psykoterapiinriktningar används för att beskriva ett fiktivt, eller avidentifierat, behandlingsförslag för ett patientarbete.

Termin 1:

Introduktion till psykoterapi, 10 hp

I delkursen behandlas aktuell psykoterapiforskning. Etiska och vetenskapsteoretiska, samt forskningsmetodologiska frågeställningar berörs inom kursen. I delkursen behandlas även individens psykologiska och biologiska utveckling samt teorier eller perspektiv kopplade till denna. Därutöver studeras frågor om hälsa och ohälsa och hur dessa fenomen kan vara kopplade till individens utveckling och livsbetingelser. Vidare behandlas aktuella möjligheter att arbeta via biblioteket och via nätet samt att söka, finna och värdera vetenskaplig litteratur.

Termin 2:

Kognitiv Beteendeterapi (KBT), 12 hp

I delkursen behandlas teoretiska grunder i kognitiv beteendeterapi. Fallkonceptualisering och beteendeanalys samt bedömnings- och utvärderingsinstrument studeras. Vidare behandlas manualbaserade former av behandling samt sätt att individanpassa psykoterapi.

Termin 3:

Relationell psykodynamisk psykoterapi, 12 hp

I delkursen behandlas teoretiska grunder i relationell psykodynamisk teori. Fallkonceptualisering och psykodynamisk bedömning samt utvärderings- och bedömningsinstrument studeras. Behandlingsrelationens betydelse för psykoterapiprocessen och behandlingsutfallet ägnas särskild betydelse. Vidare behandlas manualbaserade former av behandlings samt sätt att individanpassa psykoterapi.

Termin 4: 

Behandlingsmodeller och behandlingsprinciper, 6 hp

I delkursen fördjupas arbetet inom relationell psykodynamisk psykoterapi, alternativt kognitiv beteendeterapi, genom arbete med flertalet fiktiva fall. Innehållet innebär en fördjupning av kunskap relaterat till bedömnings- och behandlingsmodeller samt juridiska och etiska aspekter av psykoterapi.


Individuellt fördjupningsarbete, 5 hp

I delkursen ingår ett mindre fördjupningsarbete. Detta arbete baseras på vald psykoterapiinriktning, relationell psykodynamisk psykoterapi eller kognitiv beteendeterapi och innefattar behandlingsupplägg, planering, genomförande, utvärdering (terapi- och självutvärdering).

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, och workshops med utgångspunkt i anonymiserat eller fiktivt patientarbete. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

Introduktion till psykoterapi, 10 hp

  • aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UG 
  • individuell skriftlig examination, betygsskala: UV 

Kognitiv Beteendeterapi (KBT),12 hp 

  • aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UG 
  • individuell skriftlig examination, betygsskala: UV 

Relationell psykodynamisk psykoterapi, 12 hp

  • aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UG 
  • individuell skriftlig examination, betygsskala: UV 

Behandlingsmodeller och behandlingsprinciper, 6 hp 

  • aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UG 
  • individuell skriftlig examination, betygsskala: UV 

Individuellt fördjupningsarbete, 5 hp

  • individuell skriftlig examination, betygsskala: UV 

För Godkänt slutbetyg på kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment. För slutbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på minst fyra av fem delkurser.  

Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.

 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
T1IA T1 - Introduktion, aktivt deltagande i seminarier och workshops 5 hp U, G
T1II T1 - Introduktion, individuell skriftlig examination 5 hp U, G, VG
T2KA T2 - KBT, aktivt deltagande i seminarier och workshops 4 hp U, G
T2KI T2 - KBT, Individuell skriftlig examination 8 hp U, G, VG
T3RA T3 - Relationell PDT, aktivt deltagande i seminarier och workshops 4 hp U, G
T3RI T3 - Relationell PDT, individuell skriftlig examination 8 hp U, G, VG
T4BA T4 - Behandlingsmodeller, aktivt deltagande i seminarier och workshops 1 hp U, G
T4BI T4 - Behandlingsmodeller, individuell skriftlig examination 5 hp U, G, VG
T4IN T4 - Individuellt fördjupningsarbete, individuell skriftlig examination 5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.