Kulturarv: Historia, praktik och värderingar, 30 hp
Cultural Heritage: History, Practice, and Values, 30 credits
751G44
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Sofia Gustafsson, Maria BjörkmanKursansvarig
Sofia GustafssonStudierektor eller motsvarande
Maria BjörkmanKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2025 | 202504-202603 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för kulturarvets skiftande innehåll, både historiskt och i samtiden
- redogöra för kulturarvsfältets politiska, ekonomiska och administrativa ramar och villkor
- redogöra övergripande för hållbarhetsforskning kopplat till kulturarv
- diskutera perspektiv såsom klass, genus, etnicitet och generation i relation till kulturarv
- reflektera över olika värderingsmässiga frågor inom kulturarvsverksamhet
- kritiskt diskutera kulturarvsprocesser ur lokala, nationella och globala perspektiv
- reflektera över och diskutera kulturarvens digitala former, medieringar och konstruktioner
- skriftligt och muntligt presentera en analys av ett kulturarv, med utgångspunkt från kursens teoretiska innehåll såväl som kulturarvets praktiska begränsningar och möjligheter
Kursinnehåll
Kursen är indelad i 4 delkurser.
Delkurs 1: Kulturarv, minne och historiebruk, 5 hp
I den första delkursen behandlas kulturarvsfältets framväxt, liksom dess aktörer, reglering och arbetsmarknadens villkor. Begreppen kulturarv, minne och historiebruk introduceras och problematiseras. Lokala, nationella och globala kulturarvsprocesser diskuteras.
Delkurs 2: Kulturarvets former, funktioner och villkor, 15 hp
Kulturarvets mångskiftande innehåll behandlas och studiebesök genomförs hos olika kulturarvsaktörer. Perspektiv såsom klass, genus, etnicitet och generation diskuteras i relation till kulturarv. Svåra kulturarv och konflikter kring kulturarv behandlas. Hållbar utveckling och spänningen mellan bevarande och bruk av kulturarv diskuteras.
Delkurs 3: Digitalt kulturarv, 5 hp
I delkursen problematiseras digitala former, medieringar och konstruktioner av kulturarv. Vidare behandlas digitiseringsprocesser, digitala gestaltningar och hur kulturarv cirkulerar på digitala plattformar.
Delkurs 4: Kulturarvsanalys, 5 hp
Med utgångspunkt från de tre övriga delkursernas teoretiska innehåll såväl som kulturarvets praktiska begränsningar och möjligheter analyseras enskilda kulturarv ur ett helhetsperspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och studiebesök. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
Delkurs 1: Kulturarv, minne och historiebruk
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarium, betygsskala: UG
Delkurs 2: Kulturarvets former, funktioner och villkor
- individuella skriftliga inlämningsuppgifter, betygsskala: UV
- individuell skriftlig hemtentamen, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
Delkurs 3: Digitalt kulturarv
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
- individuell digitiseringsuppgift, betygsskala: UG
Delkurs 4: Kulturarvsanalys
- muntlig och skriftlig presentation i grupp, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på minst 50 % av de VG-grundande högskolepoängen.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
HEM1 | Kulturarv, minne och historiebruk | 5 hp | U, G, VG |
UPG1 | Kulturarvets former, funktioner och villkor, inlämningsuppgifter | 2 hp | U, G, VG |
HEM2 | Kulturarvets former, funktioner och villkor, hemtentamen | 6 hp | U, G, VG |
RED1 | Kulturarvets former, funktioner och villkor, seminarier | 7 hp | U, G |
RED2 | Digitalt kulturarv | 5 hp | U, G, VG |
RED3 | Kulturarvsanalys, grupparbete | 5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.