Idéhistoria 1:1: Vetenskap, idédebatt och samhälle 1950-2000, grundkurs, 7.5 hp
History of Science and Ideas 1:1: Science, Ideas and Society 1950-2000, 7.5 credits
751G09
Huvudområde
Övriga ämnenUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2008 | 200804-200813 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Övriga ämnenUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Efter slutförd kurs ska den studerande:
- kunna använda grundläggande kunskaper om den vetenskapliga utvecklingen i dess relation till samhällsutvecklingen och den allmänna idédebatten 1950-2000,
- kunna använda grundläggande kunskaper om textanalys och idé- och vetenskapshistoriska metoder och arbetssätt,
- demonstrera grundläggande förmåga att analysera och problematisera idé- och vetenskapshistoriska frågor formulerade inom olika traditioner,
- uppvisa grundläggande färdighet i att bedöma och analysera texter, bilder och artefakter inom det idé- och vetenskapshistoriska området, samt i att muntligt och skriftligt förmedla kunskaper och tolkningar inom det idé- och vetenskapshistoriska området,
- visa prov på ett grundläggande vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till vetenskapliga teorier, ideologiska traditioner och livsåskådningar inom olika traditioner,
- demonstrera grundläggande förmåga att relatera samtida förhållanden rörande kunskapsanvändning och kunskapsspridning till allmänna historiska förhållanden.
Kursinnehåll
Kursen behandlar den vetenskapliga utvecklingen och den allmänna idédebatten i sitt samhälleliga och kulturella sammanhang; kunskapsutvecklingen, teoretiska och metodiska problem såväl som institutionella och finansiella förutsättningar och styrmekanismer. Särskild vikt läggs vid hur vetenskapen kommit att bli en del av den sociala och kulturella hanteringen av frågor som rör värden, ideologier och livsideal och hur den har införlivats med och använts praktiskt i verksamheter inom många olika samhällsområden.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, lärarledda seminarier samt arbete i grupp eller individuellt med tilldelade uppgifter. Stor vikt läggs även vid att uppöva de studerandes förmåga att på ett intresseväckande och levande sätt förmedla idéhistoriska kunskaper och diskutera vetenskapliga frågeställningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Examinationen innefattar skriftliga och muntliga redovisningar. Stor vikt läggs vid aktiv medverkan i seminarier och gruppredovisningar.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.