Funktionshinder, Kommunikation och Kognition, avancerad kurs, 7.5 hp
Disability, Communication and Cognition, advanced course, 7.5 credits
752A05
Huvudområde
HandikappvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Anett SundqvistKursansvarig
Karin Nilsson, Anett SundqvistStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinKontaktinformation
Carl Löfstrand, Administratör
Karin Nilsson, Kursansvarig
Pernilla Ahrén, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2022 | 202240-202244 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
HandikappvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NSärskild information
Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT22. Ersätts av 752G12.
Examination erbjuds vid sammanlagt minst fem tillfällen per examinationsmoment.
Dessa tillfällen fördelas under minst två terminer från det sista ordinarie kurstillfället. Dessa finns i kursens sista aktuella Lisamrum.
Kontakta institutionen för att bli insläppt i kursens Lisamrum.
Förkunskapskrav
- Minst 5 terminer godkända på logopedprogrammet, eller motsvarande kunskaper inom ett eller flera relevanta ämnen, t ex
Handikappvetenskap
eller
Kognitiv psykologi
eller
Neuropsykologi
eller
Lingvistik - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter slutförd kurs ska den studerande kunna
- demonstrera fördjupade kunskaper inom området kognition, kommunikation och funktionshinder,
- relatera kunskap om olika minnessystem till olika aspekter av kommunikation och funktionshinder,
- omsätta kunskaperna och tillämpa på en klinisk grupp, t ex personer med hörselskada eller språkstörning.
Kursinnehåll
Kursen ger en fördjupning inom området kognition, kommunikation och funktionshinder utifrån aktuell forskning. Kursen inleds med en genomgång av olika minnessystem och hur dessa relaterar till kommunikationsförmåga. Minne och språk studeras kring olika teman såsom hörsel, läsning, skrivning samt utveckling. Kursen belyser typisk och atypisk neurologisk, kognitiv och språklig utveckling. De grundläggande begrepp och teorier som belyses under kursen tillämpas på patientgrupper så som cerebral pares, autism, CI, utvecklingsstörning samt språkstörning. Kliniska tillämpningar, såsom testning och bedömning utifrån patientfall är en viktig del av kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar, kliniska laborationer, demonstrationer, seminarier och litteraturstudier.
Examination
Kursen examineras genom ett självständigt arbete som fördjupar kursinnehållet ur ett patientcentrerat tvärvetenskapligt perspektiv, vilket presenteras vid ett seminarium.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 6.5 hp | U, G, VG |
SEM1 | Seminarier | 0.5 hp | U, G |
SEM2 | Examinationsseminarie | 0.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.