Funktionsnedsättning och samhälle 4, 30 hp

Disability Research 4, 30 credits

752A13

Huvudområde

Funktionsnedsättning och samhälle

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Rachel Ellis

Kursansvarig

Rachel Ellis

Studierektor eller motsvarande

Josefine Andin

Kontaktinformation

Carl Löfstrand, Administratör

Josefine Andin, Studierektor

Pernilla Ahrén, Studievägledare

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2025 202534-202623 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Funktionsnedsättning och samhälle

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Förkunskapskrav

  • Handikappvetenskap, grundkurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
    eller
    Funktionsnedsättning och samhälle 1, grundkurs, 30 hp med minst 22,5 hp
    godkända eller motsvarande
  • Handikappvetenskap II, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
    eller
    Funktionsnedsättning och samhälle 2, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända eller motsvarande
  • Handikappvetenskap III, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
    eller
    Funktionsnedsättning och samhälle 3, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända eller motsvarande
    eller 
  • Kandidatexamen inom ett intilliggande ämne (t.ex. psykologi, sociologi, medicinska ämnen) med minst 15 poäng inom området Funktionsnedsättning och samhälle
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på
    grundnivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:

  • identifiera problemområden inom funktionsnedsättning och samhälle samt tillämpa relevanta teorier för att värdera det nuvarande forskningsläget inom dessa
  • designa, genomföra samt muntligt och skriftligt presentera vetenskapliga arbeten inom området funktionsnedsättning och samhälle
  • kritiskt granska egna och andras vetenskapliga arbeten på ett utförligt och fördjupat sätt
  • redogöra för och tillämpa forskningsetiska principer
  • redogöra för och värdera olika kvantitativa och kvalitativa metoder av relevans för området funktionsnedsättning och samhälle
  • diskutera samhälleliga och forskningsmässiga utmaningar inom funktionsnedsättning och samhälle

Kursinnehåll

Kursen består av tre delkurser:

Litteraturstudie, 9 hp
I delkursen fördjupas teoretiska kunskaper inom ett egenvalt delområde relevant för funktionsnedsättning och samhälle. I kursen ingår kritisk granskning av hur problemformuleringar representeras och undersöks i vetenskaplig litteratur samt hur etiska aspekter kring forskning på personer med funktionsnedsättning
hanteras.

Vetenskapsteori och metod, 6 hp
I delkursen fördjupas kunskaper inom både kvalitativa och kvantitativa metoder. Utmaningar och möjligheter inom forskningsprocessen, t.ex. publiceringsvägar, peer review och öppen vetenskap, diskuteras. Särskilt fokus ges till tillämpning av olika metoder i forskningsstudier inom området funktionsnedsättning och samhälle.

Självständigt arbete, 15 hp
I delkursen fördjupas, används och diskuteras relevanta teorier och vetenskapliga metoder inom funktionsnedsättning och samhälle. I kursen ingår att skapa forskningsfrågor, välja och använda relevant teori och relevanta metoder och analyser för att besvara forskningsfrågorna, samt att presentera resultatet
skriftligt och muntligt. I kursen ingår även kritisk granskning av vetenskapliga texter och skriftlig såväl som muntlig vetenskaplig rapportering och opponering.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker på distans med digitala träffar. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer och handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Studenten har rätt till handledning under den termin som studenten är registrerad på och genomför det självständiga arbetet. Om det finns särskilda skäl, och om handledningsresursen inte förbrukats under aktuell termin, kan kursansvarig lärare i samråd med handledare besluta att erbjuda handledning
under nästkommande läsår.

Examination

Kursen examineras genom:

Litteraturstudie, 9 hp

  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG 

Vetenskapsteori och metod, 6 hp

  • individuella skriftliga uppgifter, betygsskala: UG 

Självständigt arbete, 15 hp 

  • individuellt skriftligt självständigt arbete, betygsskala: UV
  • individuell framläggning av självständigt arbete, betygsskala: UG
  • individuell opponering, betygsskala: UG
     

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga examinerande moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på det individuella skriftliga självständiga arbetet.

Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
LIST Litteraturstudie: individuell skriftlig uppgift 9 hp U, G
VOM1 Vetenskapsteori och metod 1: individuell skriftlig uppgift 3 hp U, G
VOM2 Vetenskapsteori och metod 2: individuell skriftlig uppgift 3 hp U, G
UPPS Uppsats 15 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.