Funktionsnedsättning och samhälle 4, 30 hp
Disability Research 4, 30 credits
752A13
Huvudområde
Funktionsnedsättning och samhälleUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Rachel EllisKursansvarig
Rachel EllisStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinKontaktinformation
Carl Löfstrand, Administratör
Josefine Andin, Studierektor
Pernilla Ahrén, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202534-202623 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Funktionsnedsättning och samhälleUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Handikappvetenskap, grundkurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
eller
Funktionsnedsättning och samhälle 1, grundkurs, 30 hp med minst 22,5 hp
godkända eller motsvarande - Handikappvetenskap II, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
eller
Funktionsnedsättning och samhälle 2, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända eller motsvarande - Handikappvetenskap III, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
eller
Funktionsnedsättning och samhälle 3, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända eller motsvarande
eller - Kandidatexamen inom ett intilliggande ämne (t.ex. psykologi, sociologi, medicinska ämnen) med minst 15 poäng inom området Funktionsnedsättning och samhälle
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på
grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- identifiera problemområden inom funktionsnedsättning och samhälle samt tillämpa relevanta teorier för att värdera det nuvarande forskningsläget inom dessa
- designa, genomföra samt muntligt och skriftligt presentera vetenskapliga arbeten inom området funktionsnedsättning och samhälle
- kritiskt granska egna och andras vetenskapliga arbeten på ett utförligt och fördjupat sätt
- redogöra för och tillämpa forskningsetiska principer
- redogöra för och värdera olika kvantitativa och kvalitativa metoder av relevans för området funktionsnedsättning och samhälle
- diskutera samhälleliga och forskningsmässiga utmaningar inom funktionsnedsättning och samhälle
Kursinnehåll
Kursen består av tre delkurser:
Litteraturstudie, 9 hp
I delkursen fördjupas teoretiska kunskaper inom ett egenvalt delområde relevant för funktionsnedsättning och samhälle. I kursen ingår kritisk granskning av hur problemformuleringar representeras och undersöks i vetenskaplig litteratur samt hur etiska aspekter kring forskning på personer med funktionsnedsättning
hanteras.
Vetenskapsteori och metod, 6 hp
I delkursen fördjupas kunskaper inom både kvalitativa och kvantitativa metoder. Utmaningar och möjligheter inom forskningsprocessen, t.ex. publiceringsvägar, peer review och öppen vetenskap, diskuteras. Särskilt fokus ges till tillämpning av olika metoder i forskningsstudier inom området funktionsnedsättning och samhälle.
Självständigt arbete, 15 hp
I delkursen fördjupas, används och diskuteras relevanta teorier och vetenskapliga metoder inom funktionsnedsättning och samhälle. I kursen ingår att skapa forskningsfrågor, välja och använda relevant teori och relevanta metoder och analyser för att besvara forskningsfrågorna, samt att presentera resultatet
skriftligt och muntligt. I kursen ingår även kritisk granskning av vetenskapliga texter och skriftlig såväl som muntlig vetenskaplig rapportering och opponering.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker på distans med digitala träffar. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer och handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Studenten har rätt till handledning under den termin som studenten är registrerad på och genomför det självständiga arbetet. Om det finns särskilda skäl, och om handledningsresursen inte förbrukats under aktuell termin, kan kursansvarig lärare i samråd med handledare besluta att erbjuda handledning
under nästkommande läsår.
Examination
Kursen examineras genom:
Litteraturstudie, 9 hp
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
Vetenskapsteori och metod, 6 hp
- individuella skriftliga uppgifter, betygsskala: UG
Självständigt arbete, 15 hp
- individuellt skriftligt självständigt arbete, betygsskala: UV
- individuell framläggning av självständigt arbete, betygsskala: UG
- individuell opponering, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga examinerande moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på det individuella skriftliga självständiga arbetet.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LIST | Litteraturstudie: individuell skriftlig uppgift | 9 hp | U, G |
VOM1 | Vetenskapsteori och metod 1: individuell skriftlig uppgift | 3 hp | U, G |
VOM2 | Vetenskapsteori och metod 2: individuell skriftlig uppgift | 3 hp | U, G |
UPPS | Uppsats | 15 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.