Handikappvetenskap I, grundkurs, 30 hp
Disability Science 1, basic course, 30 credits
752G01
Huvudområde
HandikappvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Elisabeth IngoKursansvarig
Elisabeth IngoStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinKontaktinformation
Carl Löfstrand, Administratör
Josefine Andin, Studierektor
Pernilla Ahrén, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2022 | 202234-202323 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
HandikappvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NSärskild information
Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT 22. Ersätts av 752G10.
Examination erbjuds vid sammanlagt minst fem tillfällen per examinationsmoment.
Dessa tillfällen fördelas under minst två terminer från det sista ordinarie kurstillfället. Dessa finns i kursens sista aktuella Lisamrum.
Kontakta institutionen för att bli insläppt i kursens Lisamrum.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera lämpliga interventioner och preventioner utifrån kliniska fall
- redogöra för hur det bio-psyko-sociala synsättet kan användas för att beskriva funktionshinder samt redogöra för hur det kan tillämpas på kliniska fall inom olika verksamheter
- redogöra för och på grundläggande nivå reflektera över centrala begrepp och etiska principer inom handikappvetenskap
- beskriva, identifiera och formulera sig kring kliniska grupper med olika funktionshinder
- identifiera informationsbehov och använda relevanta sökverktyg inom handikappvetenskap
- läsa, värdera och kritiskt reflektera över egna och andra texter.
Kursinnehåll
Introduktion, 6 hp
(Introduction)
Delkursen behandlar handikappvetenskap som forskningsfält och om det bio-psyko-sociala synsättet på funktionshinder.
Psykologiska nivån, 6 hp
(Psychological level)
I denna delkurs introduceras det psykologiska perspektivet på funktionshinder. Delkursen behandlar också olika psykologiska synsätt och teorier och hur dessa kan appliceras på funktionshinder.
Sociala nivån, 6 hp
(Social level)
Denna delkurs introducerar det sociala perspektivet på funktionshinder. Delkursen behandlar kunskap om vilka konsekvenser olika funktionsnedsättningar kan få för individen ur ett socialt, historiskt och kulturellt perspektiv.
Biologiskt medicinska nivån, 6 hp
Biomedical level)
I denna delkurs introduceras det biologiska medicinska perspektivet på funktionshinder. Delkursen behandlar biologiska/medicinska orsaker till olika funktionsnedsättningar.
Integration och vetenskaplig metod, 6 hp
(Integration and research method)
Delkursen syftar till att sammanväva kunskap från tidigare delkurser och författa en skriftlig rapport där olika nivåer och förklaringsperspektiv appliceras på ett eller flera funktionshinder. Delkursen behandlar också vetenskaplig metod inom det handikappvetenskapliga området.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen bedrivs utifrån studentcentrerat lärande, där den studerandes egna aktivitet och deltagande är en förutsättning för lärande. Det studentcentrerade lärandet bygger på ett utbyte av kunskap och erfarenheter mellan såväl studenterna som mellan studenter och lärare. Kliniska fall används för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande på obligatoriska seminarier samt inlämningsuppgifter, hemtentamen och laborationer. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
INT1 | Introduktion examination 1 | 2 hp | U, G |
INT2 | Introduktion examination 2 | 4 hp | U, G, VG |
SOC1 | Sociala nivån examination 1 | 2 hp | U, G |
SOC2 | Sociala nivån examination 2 | 4 hp | U, G, VG |
PSY1 | Psykologiska nivån examination 1 | 2 hp | U, G |
PSY2 | Psykologiska nivån examination 2 | 4 hp | U, G, VG |
BIO1 | Biologiska nivån examination 1 | 2 hp | U, G |
BIO2 | Biologiska nivån examination 2 | 4 hp | U, G, VG |
IGR1 | Integration examination 1 | 2 hp | U, G |
IGR2 | Integration examination 2 | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.