Funktionsnedsättning och samhälle I, grundkurs, 30 hp
Disability Research, basic course, 30 credits
752G10
Huvudområde
Funktionsnedsättning och samhälleUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Elisabeth IngoKursansvarig
Elisabeth IngoStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinKontaktinformation
Carl Löfstrand, Administratör
Josefine Andin, Studierektor
Pernilla Ahrén, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202534-202623 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Funktionsnedsättning och samhälleUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- förklara hur förändringar i kroppssystem leder till funktionsnedsättningar med fokus på motoriska, sensoriska och kognitiva funktionsnedsättningar
- förklara hur individuella och sociala faktorer kan påverka förekomst och upplevelse av funktionshinder i olika kontexter
- redogöra för hur det biopsykosociala synsättet kan användas för att beskriva funktionshinder samt redogöra för hur det kan tillämpas på kliniska fall inom olika verksamheter
- redogöra för och reflektera över centrala begrepp och etiska principer inom området funktionsnedsättning och samhälle
- beskriva, identifiera och formulera sig kring grupper med olika funktionsnedsättningar
- identifiera informationsbehov och använda relevanta sökverktyg inom funktionsnedsättning och samhälle
- redogöra för begreppen vetenskapsteori och etik samt kritiskt reflektera över vetenskapens roll i samhället kopplat till funktionsnedsättning och funktionshinder
- läsa, värdera och kritiskt reflektera över egna och andras texter
Kursinnehåll
Kursen är uppdelad i fem delkurser:
Introduktion och vetenskaplig metod, 6 hp
I delkursen ges en introduktion till det biopsykosociala synsättet på funktionsnedsättning och funktionshinder med fokus på motoriska, sensoriska och kognitiva funktionsnedsättningar.
I delkursen behandlas också tvärvetenskaplig forskningsmetod kopplat till funktionsnedsättning och samhälle som forskningsfält.
Biologisk nivå, 6 hp
I denna delkurs introduceras det biologiska perspektivet med fokus på motoriska, sensoriska och kognitiva funktionsnedsättningar. Den biologiska nivån behandlar kroppens strukturer och funktioner samt funktionsnedsättningar däri, som kan leda till funktionshinder.
Psykologisk nivå, 6 hp
I denna delkurs introduceras det psykologiska perspektivet med fokus på motoriska, sensoriska och kognitiva funktionsnedsättningar. Den psykologiska nivån behandlar individuella faktorer, beteenden och upplevelser samt hur dessa kan bidra till gestaltning av funktionshinder i mötet med omgivningen.
Social nivå, 6 hp
I denna delkurs introduceras det sociala perspektivet med fokus på motoriska, sensoriska och kognitiva funktionsnedsättningar. Den sociala nivån behandlar externa faktorer och samhällsstrukturer samt hur dessa kan minska eller förstärka individens tillgänglighet till fysisk, social och informationsmiljö.
Integration och etik, 6 hp
I denna delkurs sammanvävs kunskaper från de tidigare delkurserna och integreras i ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder med fokus på motoriska, sensoriska och kognitiva funktionsnedsättningar. I delkursen behandlas också etik kopplat till funktionsnedsättning och samhälle som forskningsfält.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker på distans utan fysiska träffar. Undervisningen består av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
Introduktion och vetenskaplig metod
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
Biologisk nivå
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
Psykologisk nivå
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
Social nivå
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
Integration och etik
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga examinerande moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på minst 60% av de VG-grundade poängen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
INT1 | Introduktion examination 1 | 2 hp | U, G |
INT2 | Introduktion examination 2 | 4 hp | U, G, VG |
SOC1 | Sociala nivån examination 1 | 2 hp | U, G |
SOC2 | Sociala nivån examination 2 | 4 hp | U, G, VG |
PSY1 | Psykologiska nivån examination 1 | 2 hp | U, G |
PSY2 | Psykologiska nivån examination 2 | 4 hp | U, G, VG |
BIO1 | Biologiska nivån examination 1 | 2 hp | U, G |
BIO2 | Biologiska nivån examination 2 | 4 hp | U, G, VG |
IGR1 | Integration examination 1 | 2 hp | U, G |
IGR2 | Integration examination 2 | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.