Funktionsnedsättning och samhälle III, fördjupningskurs, 30 hp
Disability Research 3, in-depth course, 30 credits
752G12
Huvudområde
Funktionsnedsättning och samhälleUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Carine SignoretKursansvarig
Carine SignoretStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinKontaktinformation
Carl Löfstrand, Administratör
Josefine Andin, Studierektor
Pernilla Ahrén, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202534-202623 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Funktionsnedsättning och samhälleUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EFörkunskapskrav
- Handikappvetenskap, grundkurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
eller
Funktionsnedsättning och samhälle I, grundkurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
eller motsvarande - Handikappvetenskap II, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
eller
Funktionsnedsättning och samhälle II, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- utifrån kliniska grupper analysera olika frågeställningar i relation till det biopsykosociala synsättet
- motivera lämpliga interventioner och preventioner lämpliga för olika kliniska grupper
- reflektera kring, integrera och kritiskt granska centrala begrepp, aktuella forskningsfrågor och etiska principer inom området funktionsnedsättning och samhälle
- presentera och diskutera ett problemområde inom funktionsnedsättning och samhälle i samråd med olika grupper
- planera och genomföra en undersökning, analysera data och förmedla resultat i ett vetenskapligt arbete inom området funktionsnedsättning och samhälle
- föra en vetenskaplig diskussion, kritiskt granska andras och försvara eget vetenskapligt arbete
Kursinnehåll
Kursen är uppdelad i tre delkurser:
Uppsatsförberedande, 7,5 hp
I delkursen fördjupas teoretiska kunskaper med relevans för problemställningar inom området funktionsnedsättning och samhälle. Formulering av syfte, forskningsfrågor och litteraturgranskning övas. I delkursen behandlas sammanställning av vetenskapliga artiklar som underlag för redogörelse av forskningsläget inom delområden av funktionsnedsättning och samhälle. Inom delkursen behandlas även etiska aspekter av relevans för forskning kring personer med funktionsnedsättning.
Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Inom delkursen fördjupas metodologiska kunskaper avseende så väl kvalitativa som kvantitativa designer. Metoder för insamling, bearbetning, analys och tolkning av data behandlas.
Uppsats, 15 hp
Inom ramen för kursen tillämpas fördjupade metodologiska och teoretiska kunskaper i ett självständigt uppsatsarbete inom funktionsnedsättning och samhälle. I kursen ingår även kritisk granskning av andras texter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker på distans utan fysiska träffar. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, laborationer och handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Studenten har rätt till handledning under den termin som studenten är registrerad på och genomför uppsatsen. Om det finns särskilda skäl, och om handledningsresursen inte förbrukats under aktuell termin, kan kursansvarig lärare i samråd med handledare besluta att erbjuda handledning under nästkommande läsår.
Examination
Kursen examineras genom:
Uppsatsförberedande, 7,5 hp
- aktivt deltagande på seminarier, betygsskala: UG
- skriftlig individuell uppgift, betygsskala: UG
- skriftliga individuella uppgifter, betygsskala: UV
Vetenskaplig metod, 7,5 hp
- skriftliga individuella uppgifter, betygsskala: UV
Uppsats, 15 hp
- individuellt självständigt arbete, betygsskala: UV
- framläggning av självständigt arbete, betygsskala: UG
- opposition, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga examinerande moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på minst 50% av de VG-grundade poängen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
FUBE | Funktionsnedsättning - Behandling och hjälpmedel | 2 hp | U, G, VG |
FUDI | Funktionsnedsättning - Diagnoser och orsaker | 2 hp | U, G, VG |
FUFA | Funktionsnedsättning - Fallbeskrivning | 1 hp | U, G, VG |
LITT | Litteratursökning | 2 hp | U, G, VG |
UPPS | C-uppsats | 15 hp | U, G, VG |
HAUP | Handledare och uppsatsområde | 0.5 hp | U, G |
SEMI | Seminarie - Journal Club | 0 hp | U, G |
MTD1 | Kvantitativ analys 1 | 2.5 hp | U, G, VG |
MTD2 | Kvantitativ analys 2 | 2.5 hp | U, G, VG |
MTD3 | Kvalitativ analys | 2.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Övrigt
Den föreskrivna kurslitteraturen är tillgänglig genom biblioteket. Övrig litteratur söks på egen hand. På Linköpings Universitet finns en bibliotekarie, marie-louise.axelsson@liu.se, med speciellt ansvar för Handikappvetenskap. Ta gärna kontakt med henne direkt om du behöver hjälp med att hitta litteratur till kursen.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.