Nordisk Kultur, 15 hp
Nordic Culture, 15 credits
754G52
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Bo Hinnerson, Therese Lundqvist JonesKursansvarig
Bo Hinnerson, Therese Lundqvist JonesStudierektor eller motsvarande
Örjan DahlströmTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid
- international@ffk.liu.se
- +46 13 28 4614
-
Contact person for exchange students
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) | HT 2023 | 202334-202403 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FFörkunskapskrav
- Godkända kurser 60hp
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- definiera och resonera kring begreppet kultur i relation till de områden kursen behandlar
- presentera och jämför några olika kulturella uttryck i relation till begreppet identitet
- redogöra för begreppen materiella och immateriella kulturuttryck samt kunna exemplifiera dessa
- motivera och resonera kring hur ett upplevelsebaserat lärande i samband med presentationer och redovisningar skulle kunna tillämpas inom ett eget valt område
- redovisa ett utvalt delmoment i kursen i gestaltande form
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i sitt skrivande av kursuppgifter och examinationer.
Kursinnehåll
Huvudsakligen ger kursen en inblick i nordisk kultur och hur den format vårt liv i landskapet. Kulturen vi möter formar vår identitet som ett system av gemensamma uttryck och traditioner som värden, vanor, föremål och berättelser och som exempelvis uttrycks i den lokala identiteten, folkkonsten, dansen och musiken. Kursen ger också studenten möjlighet att delta i utomhuspedagogiska aktiviteter som en del i lärandet.
Från följande områden studeras speciellt:
- Lokal identitet, både det materiella och immateriella kulturella arvet kopplat till landsbygden och staden både i ett historiskt och samtida perspektiv.
- Upplevelsebaserat lärande som ett sätt att lära med fokus på utomhuspedagogik. Inom detta område tas speciellt följande områden upp:
- Vad betyder vår relation till naturen, det folkliga berättandet och traditioner kring föremål, folkkonst, musik och mat som ett sätt att lära sig kultur.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och internat där upplevelsebaserat lärande är huvudsaklig undervisningsform. Utöver detta används både individuellt och grupparbete som arbetsformer.
Nordic Culture innehåller två obligatoriska ”live-in”-internat som följs av en individuell skriftlig rapport.
Grupparbeten tillsammans med andra studenter redovisas och beskrivs via IKT.
Examination
Studenten examineras genom individuella skriftliga rapporter och muntliga presentationer som kopplas till innehåll, uppgifter och upplevda seminarier i kursen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
FEP1 | Figure Expression Presentation/Immaterial Culture | 1 hp | EC |
FRP1 | Part 1: General definition of Culture and Reflections | 4 hp | EC |
FRP2 | Part 2: Specific Questions and Reflections | 4 hp | EC |
GRP1 | Oral exam | 0 hp | EC |
GRP2 | Oral exam | 0 hp | EC |
WRP1 | Report/Countryside | 3 hp | EC |
WRP2 | Report City/Identity | 3 hp | EC |
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.