Grundläggande och policyinriktad forskning inom åldrande, 7.5 hp
Basic and Policy-oriented Research on Ageing, 7.5 credits
755A06
Huvudområde
Åldrande och social förändringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Indre GenelyteStudierektor eller motsvarande
George PavlidisTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2022 | 202234-202245 | Engelska | Norrköping | ||
F7MAG | Ageing and Social Change, Master's Programme, 60-120 ECTS credits, Distance | 1 (HT 2022) | 202234-202245 | Engelska | Norrköping | O |
F7MAG | Ageing and Social Change, Master´s Programme, 60-120 ECTS credits | 1 (HT 2022) | 202234-202245 | Engelska | Norrköping | O |
Huvudområde
Åldrande och social förändringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Ageing and Social Change
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp, eller motsvarande
- Godkända kurser i kvantitativ metod eller statistik, 5 hp
- Godkända kurser i samhällsvetenskap, 5 hp
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- identifiera och redogöra för hur åldrande och social förändring behandlas i den politiska dialogen och den vetenskapliga forskningen i en skandinavisk och europeisk kontext
- diskutera kring problematiken kring åldrande och social förändring inom policy och den vetenskapliga forskningen
- självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor i policyorienterad forskning inom åldrande och social förändring
- diskutera metoder och slutsatser i muntlig och skriftlig form
- utvärdera metoder som behandlar samhällsaspekter kring frågor rörande åldrande i policyinriktad forskning, dess begränsningar och roll i samhället
- tillämpa etiska aspekter i forskning inom åldrande och social förändring
Kursinnehåll
I kursen presenteras en översikt över forskning och relaterade policys inom åldrande och social förändring, dess historia, aktörer, institutioner, finansiering, samt tillgång och tillgänglighet till forskningsresurser som data. I kursen introduceras principerna bakom grundforskning och policyinriktad åldrandeforskning. Vidare diskuteras och integreras den vetenskapliga och politiska diskursen i Skandinavien och på en europeisk nivå samt hanterar forskningsmetoder inom åldrande policys. Även forskningsetik och etiska överväganden i samhällsfrågor behandlas.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen används hybridundervisningsformer där studenterna simultant träffas på plats och online för föreläsningar samt arbetar tillsammans i workshops och seminarier. I kursen ingår obligatoriska campusförlagda perioder. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier och arbeta tillsammans med varandra i studentgrupper.
Undervisning-och examinationsspråk: Engelska
Examination
Studenter antagna till distanstillfället examineras digitalt, studenter antagna till campustillfället examineras på campus. Därutöver finns campusveckor och då examineras samtliga studenter på campus, se beteckning CAMPUS för vilka moment.
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i workshops, CAMPUS, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier, CAMPUS, betygsskala: UG
- individuell skriftlig rapport och muntlig återkoppling, CAMPUS, betygsskala: UG
- skriftlig examination i grupp, betygsskala: EC
För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst E på skriftlig examination i grupp samt godkänt på samtliga moment. Högre betyg grundas på den skriftliga examinationen i grupp.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | aktivt deltagande i seminarier | 0 hp | U, G |
OBL2 | aktivt deltagande i workshops, CAMPUS | 0 hp | U, G |
OBL3 | aktivt deltagande i seminarier, CAMPUS | 0 hp | U, G |
EXA1 | individuell skriftlig rapport och muntlig återkoppling, CAMPUS | 3 hp | U, G |
EXA2 | skriftlig examination i grupp | 4.5 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.