Att utforska det åldrande samhället I - forskningsmetoder inom åldrande och social förändring, 7.5 hp
Researching the Ageing Society I - Methods in Ageing and Social Change, 7.5 credits
755A08
Huvudområde
Åldrande och social förändringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
George PavlidisStudierektor eller motsvarande
George PavlidisTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid
- international@ffk.liu.se
- +46 13 284614
-
Contact person for exchange students
Huvudområde
Åldrande och social förändringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Ageing and Social Change
- Master´s Programme in Ethnic and Migration Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp, eller motsvarande
- Godkända kurser i kvantitativ metod 5 hp
eller
Godkända kurser i statistik 5 hp - Godkända kurser i samhällsvetenskap, 5 hp
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- identifiera och diskutera begrepp och metoder inom åldrande, livslopp och social förändring
- kritisk reflektera kring tillvägagångsätt samt metodologiska styrkor och utmaningar i forskning inom åldrande och social förändring
- analysera och bedöma komplexa fenomen inom åldrande och social förändring med hjälp av vetenskaplig metod
- formulera forskningsfrågor och problem inom åldrande och social förändring
- tillämpa metoder för att undersöka åldrande och social förändring ur ett livsloppsperspektiv
- tillämpa etiska aspekter i forsknings- och utvecklingsarbete
Kursinnehåll
I kursen behandlas hur accelererande samhällsförändringar, den åldrande befolkningen, och förbättrade metodologiska verktyg har möjliggjort för djupare kunskap genom empiriska undersökningar av individuella och samhälleliga förändringar. I kursen introduceras forskningsmetoder för att studera livslopp och för att förstå åldrande processer, livslopp och social förändring under individuell och historisk tid. Vidare diskuteras i kursen hur samhällsforskning tar hänsyn till tid och relevanta forskningsmetoder introduceras. I kursen presenteras en teoretisk bas inom grundläggande forsknings principer samt forskningsmetoder som tvärsnitts- och longitudinella studier, makro-, meso- och mikrodata, urvalsmetoder och mätningar. Vidare behandlas etiska överväganden och de konsekvenser och utmaningar livsloppsstudier kan innebära.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen används hybridundervisningsformer där studenterna simultant träffas på plats och online för föreläsningar samt arbetar tillsammans i workshops, data laborationer, och seminarier. I kursen ingår obligatoriska campusförlagda perioder. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier och arbeta tillsammans med varandra i studentgrupper.
Undervisning-och examinationsspråk: Engelska
Examination
Studenter antagna till distanstillfället examineras digitalt, studenter antagna till campustillfället examineras på campus. Därutöver finns campusveckor och då examineras samtliga studenter på campus, se beteckning CAMPUS för vilka moment.
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i laborationer, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i laborationer, CAMPUS betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier, CAMPUS betygsskala: UG
- skriftlig och muntlig gruppuppgift, betygsskala: UG
- individuellt flervalsfrågetest, betygsskala: UG
- individuell skriftlig examination, betygsskala: EC
För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst E på den individuella skriftliga examinationen samt godkänt på samtliga moment. Högre betyg grundas på den individuella skriftliga examinationen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | aktivt deltagande i laborationer | 0 hp | U, G |
OBL2 | aktivt deltagande i seminarier | 0 hp | U, G |
OBL3 | aktivt deltagande i laborationer, CAMPUS | 0 hp | U, G |
OBL4 | aktivt deltagande i seminarier, CAMPUS | 0 hp | U, G |
EXA1 | skriftlig och muntlig gruppuppgift | 2 hp | U, G |
EXA2 | individuellt flervalsfrågetest | 1.5 hp | U, G |
EXA3 | individuell skriftlig examination | 4 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Literature list 755A08 | Literature list 755A08.pdf |