Framtida perspektiv på åldrande och social förändring, 7.5 hp
Future Perspectives of Ageing and Social Change, 7.5 credits
755A11
Huvudområde
Åldrande och social förändringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Gülin ÖylüKursansvarig
Gülin ÖylüStudierektor eller motsvarande
Indre GenelyteTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid
- international@ffk.liu.se
- +46 13 284614
-
Contact person for exchange students
Kursansvarig
Studievägledare
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2025 | 202513-202523 | Engelska | Norrköping | ||
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2025 | 202513-202523 | Engelska | Norrköping | ||
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2025 | 202513-202523 | Engelska | Norrköping | ||
F7MAG | Ageing and Social Change, Master's Programme, Distance - First and main admission round | 2 (VT 2025) | 202513-202523 | Engelska | Norrköping | V |
F7MAG | Ageing and Social Change, Master's Programme, Distance - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 2 (VT 2025) | 202513-202523 | Engelska | Norrköping | V |
F7MAG | Ageing and Social Change, Master´s Programme, on Campus - First and main admission round | 2 (VT 2025) | 202513-202523 | Engelska | Norrköping | V |
F7MAG | Ageing and Social Change, Master´s Programme, on Campus - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 2 (VT 2025) | 202513-202523 | Engelska | Norrköping | V |
Huvudområde
Åldrande och social förändringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Ageing and Social Change
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp, eller motsvarande
- Godkända kurser i kvantitativ metod eller statistik, 5 hp
- Godkända kurser i samhällsvetenskap, 5 hp
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för och diskutera paradigmskiften inom forskning rörande åldrandeprocessen
- redogöra för och diskutera samtida debatter kring framtiden för åldrandeforskning och politik
- diskutera problem inom åldrande och social förändring utifrån tekniska och digitala förändringar, som de framträder i litteratur och i åldrandepolitik
- kritiskt granska möjligheter och strategier för åldrande samhällens välstånd och hållbarhet samt livskvalitet och ökad livslängd med god hälsa
- diskutera teorier om effektivitet, genomförbarhet och hållbarhet i relation till åldrande samhällens framtid
Kursinnehåll
I kursen behandlas framtidsfrågor relaterat till åldrande, åldrandeforskning och social politik. Vidare diskuteras kunskapsluckor kring åldrande och livslängd rörande dess relation till förändringar och framtida hållbarhetsmål såsom jämlikhet, klimatförändringar, globalisering, migration, tekniska och digitala förändringar samt dess vetenskapliga, politiska och samhälleliga konsekvenser. Vidare behandlas behovet av kunskap kring åldrande och sociala förändringarna för att kunna möta utmaningar av ett åldrande samhälle och för att nå mål för förbättrad livskvalitet och ökad livslängd med god hälsa. I kursen behandlas också debatterna om åldrandeprocessen, forskning och policy samt hur nuvarande och framtida utmaningar kan hanteras och hur möjligheter och potential kan komma alla åldersgrupper till godo.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen används hybridundervisningsformer där studenterna simultant träffas på plats och online för föreläsningar samt arbetar tillsammans i workshops och seminarier. I kursen ingår obligatoriska campusförlagda perioder. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier och arbeta tillsammans med varandra i studentgrupper.
Undervisning- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Studenter antagna till distanstillfället examineras digitalt, studenter antagna till campustillfället examineras på campus. Därutöver finns campusveckor och då examineras samtliga studenter på campus, se beteckning CAMPUS för vilka moment.
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i workshops, CAMPUS, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier, CAMPUS, betygsskala: UG
- muntlig presentation i grupp, CAMPUS, betygsskala: UG
- muntlig opponering i grupp, CAMPUS, betygsskala: UG
- individuell skriftlig examination, betygsskala: EC
För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst godkänt på samtliga moment samt E på den individuella skriftliga examinationen. Högre betyg grundas på den individuella skriftliga examinationen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | aktivt deltagande i seminarier | 0 hp | U, G |
OBL2 | aktivt deltagande i seminarier, CAMPUS | 0 hp | U, G |
OBL3 | aktivt deltagande i workshops, CAMPUS | 0 hp | U, G |
EXA1 | individuell skriftlig examination | 4 hp | EC |
MUN1 | muntlig presentation i grupp | 2 hp | U, G |
MUN2 | muntlig opponering i grupp | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.