Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder I – Kvantitativ forskningsdesign, datainsamling och analys, 7.5 hp
Social Science Research Methods I – Quantitative Research Design, Data Collection, and Analysis, 7.5 credits
755A23
Huvudområde
Åldrande och social förändringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Susanne KelfveKursansvarig
Susanne KelfveStudierektor eller motsvarande
Indre GenelyteTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
- claudia.schmid@liu.se
- +4613284614
-
Contact person for exchange students
Studievägledare
Kursansvarig
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2026 | 202645-202703 | Engelska | Norrköping | ||
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2026 | 202645-202703 | Engelska | Norrköping | ||
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2026 | 202645-202703 | Engelska | Norrköping | ||
F7MAG | Ageing and Social Change, Master's Programme, Distance | 1 (HT 2026) | 202645-202703 | Engelska | Norrköping | O |
Huvudområde
Åldrande och social förändringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Ageing and Social Change
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp, eller motsvarande
- Godkända kurser i metod 5 hp
- Godkända kurser i samhällsvetenskap, 5 hp
- Engelska 6
- Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- identifiera och diskutera begrepp och metoder inom samhällsvetenskaplig forskning, med fokus på åldrande och social förändring
- kritisk reflektera kring tillvägagångsätt samt metodologiska styrkor och utmaningar i samhällsvetenskaplig forskning
- analysera och bedöma komplexa fenomen, relaterade till åldrande och social förändring, med hjälp av vetenskaplig metod
- formulera forskningsfrågor och problem inom åldrande och social förändring
- tillämpa metoder för att studera människan i samhället, med fokus på åldrande och social förändring
- tillämpa etiska aspekter i forsknings- och utvecklingsarbete
Kursinnehåll
I kursen ges en bred introduktion till samhällsvetenskaplig forskningsmetod, med fokus på kvantitativa empiriska studier av människors (o)jämlika levnadsvillkor, åldrande och social förändring. I kursen introduceras forskningsmetoder för att samla in och analysera empiriskt material, samt grundläggande statistiska analysmetoder i statistikprogram, såsom SPSS. Vidare diskuteras i kursen utmaningar inom samhällsvetenskaplig forskning, med fokus på populationsstudier, såsom urvalsbias, selektiv dödlighet, rapporteringsbias samt andra validitetshot. I kursen presenteras en teoretisk bas inom grundläggande forskningsprinciper samt forskningsmetoder som tvärsnitts- och longitudinella studier, makro-, meso- och mikrodata, urvalsmetoder och mätningar. Vidare behandlas etiska överväganden och de konsekvenser och utmaningar studier av åldrande och social förändring kan innebära.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av hybridundervisningsformer där studenterna simultant träffas på plats och online för föreläsningar samt arbetar tillsammans i workshops, data laborationer, och seminarier. I kursen ingår obligatoriska campusförlagda perioder. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier och arbeta tillsammans med varandra i studentgrupper.
Examination
Studenter antagna till distanstillfället examineras digitalt, studenter antagna till campustillfället examineras på campus. Därutöver finns campusveckor och då examineras samtliga studenter på campus, se beteckning CAMPUS för vilka moment.
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i laborationer, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i laborationer, CAMPUS betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier, CAMPUS betygsskala: UG
- skriftlig och muntlig gruppuppgift, betygsskala: UG
- individuellt flervalsfrågetest, betygsskala: UG
- individuell skriftlig examination, betygsskala: EC
För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst E på den individuella skriftliga examinationen samt godkänt på samtliga moment. Högre betyg grundas på den individuella skriftliga examinationen.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | aktivt deltagande i laborationer | 0 hp | U, G |
OBL2 | aktivt deltagande i seminarier | 0 hp | U, G |
OBL3 | aktivt deltagande i laborationer, CAMPUS | 0 hp | U, G |
OBL4 | aktivt deltagande i seminarier, CAMPUS | 0 hp | U, G |
EXA1 | skriftlig och muntlig gruppuppgift | 2 hp | U, G |
EXA2 | individuellt flervalsfrågetest | 1.5 hp | U, G |
EXA3 | individuell skriftlig examination | 4 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.