Det åldrande samhällets sociologi – en introduktion till sociala, kulturella och ekonomiska analyser av åldrande och social förändring, 7.5 hp
The Sociology of the Ageing Society – An introduction to the social, cultural, and economic analysis of ageing and social change, 7.5 credits
755G03
Huvudområde
Åldrande och social förändringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Indre GenelyteKursansvarig
Indre GenelyteStudierektor eller motsvarande
Indre GenelyteTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid
- international@ffk.liu.se
- +46 13 284614
-
Contact person for exchange students
Kursansvarig
Studievägledare
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2025 | 202535-202539 | Engelska | Norrköping | ||
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2025 | 202535-202539 | Engelska | Ortsoberoende | ||
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2025 | 202535-202539 | Engelska | Norrköping |
Huvudområde
Åldrande och social förändringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva kärnfrågor som rör det åldrande samhället, de individuella och samhälleliga grunderna samt relevanta utmaningar med de samtida åldersstrukturella förändringarna
- ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv diskutera hur dessa kärnfrågor förhåller sig till sociala, kulturella och ekonomiska förändringar
- reflektera över problem i sociala och ekonomiska policyer i det åldrande samhället ur ett interdisciplinärt perspektiv
- ur ett interdisciplinärt perspektiv reflektera över problem i sociala och ekonomiska policyer i det åldrande samhället
Kursinnehåll
I kursen ges en introduktion till samhällsanalys av det åldrande samhället. Kursen utgår ifrån ett sociologiskt perspektiv av det åldrande samhället under 2000-talet, där åldrandet diskuteras utifrån ett multiperspektivt synsätt från mikronivå (individuella förändringar) till makronivå (sociala, kulturella och politiska förändringar). Efter en introduktion av grundläggande teori och demografi för det åldrande samhället adresseras huvudutmaningar, forskningsperspektiv och policyutsikter ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella- och gruppbaserade övningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuellt skriftligt arbete, betygsskala: UG
- individuell muntlig redovisning, betygsskala: UG
- individuell skriftlig essä, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga essän.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
ESS1 | Essä | 4.5 hp | U, G, VG |
UPG1 | Skriftligt arbete | 1.5 hp | U, G |
RED1 | Muntlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
OBL1 | Aktivt deltagande på seminarier | 0 hp | D |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.