Att analysera förändring, 9 hp
Analysing Change, 9 credits
757A24
Huvudområde
GenusvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jami WeinsteinKursansvarig
Jami WeinsteinStudierektor eller motsvarande
Edyta JustKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MGR | Gender Studies - Intersectionality and Change, Master´s Programme | 2 (VT 2023) | 202308-202313 | Engelska | Ortsoberoende | O |
Huvudområde
GenusvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master´s Programme in Gender Studies - Intersectionality and Change
- Master's Programme in Gender Studies - Intersectionality and Change
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom samhällsvetenskap eller humaniora eller motsvarande
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- identifiera, kritiskt analysera och redogöra för relevanta förändringsprocesser
- utforma och genomföra en analys som belyser förändringsprocesser och som tar hänsyn till och argumenterar för lämpliga teoretiska, metodologiska, empiriska och etiska ramverk
- arbeta konstruktivt i en grupp och föra diskussioner på ett sätt som tar hänsyn till alla gruppmedlemmars resurser
Kursinnehåll
I kursen behandlas:
- metoder att integrera intersektionella genusanalytiska ansatser vid analys av sociala, kulturella, teknologiska, vetenskapliga, politiska, miljömässiga förändringsprocesser och/eller förändringsprocesser av kroppslig karaktär
- bild- och textanalys, etnografiskt fältarbete med intervjuer och observationer, genealogi- och diskursanalyser m.m.
- relevanta teoretiska, metodologiska, empiriska och etiska ramverk
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar och diskussioner äger rum i onlineklassrummet, samt genom onlineseminarier och -workshops. Mellan onlineseminarier,-föreläsningar och/eller andra läraktiviteter bedriver studenterna självständiga studier och kommunicerar med varandra online i studentgruppper. Lärandeprocessen kommer att inkludera övning i samarbete genom grupparbete och produktiv integration av de individuella gruppmedlemmarnas olika kunskapsbaser.
Undervisning- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i grupparbete, betygsskala: EC/PF
- individuell skriftlig reflektionsdagbok, betygsskala: EC/PF
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: EC
För Godkänt (E) slutbetyg krävs Pass på aktivt deltagande i grupparbete och individuell skriftlig reflektionsdagbok samt minst E på den individuella skriftliga uppgiften. Högre betyg grundas på den individuella skriftliga uppgiften.
Om den individuella skriftliga uppgiften måste kompletteras ges högsta betyg C.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TUTO | co- tutor group | 1 hp | EC |
REDS | Reflecton diaries | 1 hp | EC |
INDI | Individual assignment | 7 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.