Normkreativa perspektiv på design, makt och förändring, 6 hp
Norm Creative perspectives on Design, Power, and Change, 6 credits
757A39
Huvudområde
DesignUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Alma PerssonKursansvarig
Alma PerssonStudierektor eller motsvarande
Edyta JustKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Tredjedelsfart, Dagtid) | VT 2024 | 202413-202422 | 1 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
DesignUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- 180 hp godkända
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- beskriva olika centrala perspektiv och nyckelkoncept kring normkreativitet
- identifiera och analysera några sådana perspektiv och koncept i skilda praktiska designkontexter
- självständigt tillämpa en strategi i en designutmaning
Kursinnehåll
I kursen behandlas samtida perspektiv och nyckelkoncept inom det normkreativa området, relaterat till design, innefattande t.ex intersektionalitet, normkritiska perspektiv, dekolonialism och posthumanistism. Kursen täcker underliggande föreställningar, konsekvenser för samhället i stort, och hur förändring kan åstadkommas.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, analysworkshops och en designuppgift. Producerat material kritiseras gemensamt. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
- individuell skriftlig essä, betygsskala: TH, fyrgradig skala
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på individuell skriftlig uppgift samt minst 3 på den individuella skriftliga essän. Högre betyg grundas på den individuella skriftliga essän.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Individuell skriftlig uppgift | 2 hp | U, G |
UPG3 | Essä | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.