Strategi och HRM/HRD, 10 hp

Strategy and HRM/HRD, 10 credits

759A20

Huvudområde

Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Karin Bredin

Kursansvarig

Karin Bredin

Studierektor eller motsvarande

Louise Svensson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MHU Human Resources, Masterprogram 1 (HT 2024) 202435-202441 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i Human Resources

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
    eller
  • Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
    eller
  • Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
  • 15 hp godkända i HRM/HRD
  • 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
  • 7,5 hp godkända i arbetsrätt
  • 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala teorier, perspektiv och modeller inom forskningsområdena strategi och strategisk HRM/HRD
  • förklara relationer mellan verksamhetsstrategi och HRM/HRD utifrån forskningsbaserad såväl som empirisk kunskap

Färdighet och förmåga

  • tillämpa forskningsbaserad kunskap inom strategi och HRM/HRD i genomförandet av olika typer av strategiska analyser i olika organisatoriska kontext, samt kritiskt granska och dra slutsatser om vad dessa analyser innebär för det operativa arbetet med HRM/HRD
  • argumentera för slutsatser och ställningstaganden utifrån vetenskaplig grund och empirisk medvetenhet, samt tydligt redogöra för och diskutera dessa slutsatser i dialog med olika grupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över etiska och samhälleliga aspekter av strategi och HRM/HRD, samt göra bedömningar som grundar sig i en medvetenhet om olika perspektiv

Kursinnehåll

Kursen utgår från frågeställningen hur ett forskningsbaserat, förändringsinriktat samt ledningsnära strategiskt HR-arbete kan vara kritiskt för en verksamhets kort- och långsiktiga överlevnad samt måluppfyllelse. I kursen behandlas centrala teorier, perspektiv och modeller inom forskningsområdena strategi och strategisk HRM/HRD som bland annat belyser skillnader mellan operativt och strategiskt HR-arbete, relationen mellan organisationer och omvärlden, verksamhets- och affärsstrategier, strategiskt HR-arbete, samt kopplingen däremellan. Utifrån forskningsmässig grund analyseras och diskuteras praktiska exempel. I kursen behandlas kontextualisering av kunskap genom jämförelser mellan olika typer av analyser och olika typer av organisationer. Särskilt fokus sätts på förmågan att kritiskt granska vedertagna teorier och deras samband, och att kontextualisera kunskap genom att tillämpa den i såväl offentlig som privat sektor, samt med hänsyn till olika organisationsformer (t ex traditionell linjeorganisation jämfört med projekt- eller nätverksorganisationer).

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisnings- och arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier och grupparbeten Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • Muntlig och skriftlig individuell seminariepresentation, betygsskala UG
  • Muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgift, betygsskala UG
  • Skriftlig individuell tentamen, betygsskala UV

För att få godkänt som slutbetyg på kursen krävs:

  • Godkänt på samtliga examinationsmoment

För att få väl godkänt som slutbetyg på kursen krävs:

  • Väl godkänd skriftlig individuell tentamen samt godkända resultat på övriga examinationsmoment

Obligatoriska moment som kräver aktivt deltagande förekommer och omfattar två kontakter med samverkande partnerorganisation:

  • startmöte där en kurs- och verksamhetsrelaterad utmaning introduceras
  • redovisning och återkoppling på arbetet med utmaningen

Dessa obligatoriska moment ska vara fullgjorda innan slutbetyg på kursen ges. 

Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEMI Seminarie 3 hp U, G
GRUP Muntlig/skriftlig gruppuppgift 3 hp U, G
TENT Skriftlig individuell tentamen 4 hp U, G, VG

Böcker

Bengtsson, Lars, Kalling, Thomas, (2012) Strategi 1. uppl. Malmö : Liber, 2012

ISBN: 9789147097067

Boxall, Peter F., Purcell, John, (2016) Strategy and human resource management 4th ed. New York : Palgrave Macmillan, 2016

ISBN: 9781137407634, 1137407638

Övrigt

Förutom kursböckerna innefattar kurslitteraturen också en samling av texter och vetenskapliga artiklar som finns tillgängliga elektroniskt (pdf) via universitetsbiblioteket eller vårt digitala kursrum (Lisam). Fullständig litteraturlista finns tillgänglig på kursrummet på Lisam, och kommer också att ges i samband med kursstart.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.