Strategi och HRM/HRD, 10 hp
Strategy and HRM/HRD, 10 credits
759A20
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Karin BredinKursansvarig
Karin BredinStudierektor eller motsvarande
Louise SvenssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 1 (HT 2024) | 202435-202441 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
- 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, perspektiv och modeller inom forskningsområdena strategi och strategisk HRM/HRD
- förklara relationer mellan verksamhetsstrategi och HRM/HRD utifrån forskningsbaserad såväl som empirisk kunskap
Färdighet och förmåga
- tillämpa forskningsbaserad kunskap inom strategi och HRM/HRD i genomförandet av olika typer av strategiska analyser i olika organisatoriska kontext, samt kritiskt granska och dra slutsatser om vad dessa analyser innebär för det operativa arbetet med HRM/HRD
- argumentera för slutsatser och ställningstaganden utifrån vetenskaplig grund och empirisk medvetenhet, samt tydligt redogöra för och diskutera dessa slutsatser i dialog med olika grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över etiska och samhälleliga aspekter av strategi och HRM/HRD, samt göra bedömningar som grundar sig i en medvetenhet om olika perspektiv
Kursinnehåll
Kursen utgår från frågeställningen hur ett forskningsbaserat, förändringsinriktat samt ledningsnära strategiskt HR-arbete kan vara kritiskt för en verksamhets kort- och långsiktiga överlevnad samt måluppfyllelse. I kursen behandlas centrala teorier, perspektiv och modeller inom forskningsområdena strategi och strategisk HRM/HRD som bland annat belyser skillnader mellan operativt och strategiskt HR-arbete, relationen mellan organisationer och omvärlden, verksamhets- och affärsstrategier, strategiskt HR-arbete, samt kopplingen däremellan. Utifrån forskningsmässig grund analyseras och diskuteras praktiska exempel. I kursen behandlas kontextualisering av kunskap genom jämförelser mellan olika typer av analyser och olika typer av organisationer. Särskilt fokus sätts på förmågan att kritiskt granska vedertagna teorier och deras samband, och att kontextualisera kunskap genom att tillämpa den i såväl offentlig som privat sektor, samt med hänsyn till olika organisationsformer (t ex traditionell linjeorganisation jämfört med projekt- eller nätverksorganisationer).
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisnings- och arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier och grupparbeten Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- Muntlig och skriftlig individuell seminariepresentation, betygsskala UG
- Muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgift, betygsskala UG
- Skriftlig individuell tentamen, betygsskala UV
För att få godkänt som slutbetyg på kursen krävs:
- Godkänt på samtliga examinationsmoment
För att få väl godkänt som slutbetyg på kursen krävs:
- Väl godkänd skriftlig individuell tentamen samt godkända resultat på övriga examinationsmoment
Obligatoriska moment som kräver aktivt deltagande förekommer och omfattar två kontakter med samverkande partnerorganisation:
- startmöte där en kurs- och verksamhetsrelaterad utmaning introduceras
- redovisning och återkoppling på arbetet med utmaningen
Dessa obligatoriska moment ska vara fullgjorda innan slutbetyg på kursen ges.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEMI | Seminarie | 3 hp | U, G |
GRUP | Muntlig/skriftlig gruppuppgift | 3 hp | U, G |
TENT | Skriftlig individuell tentamen | 4 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9789147097067
ISBN: 9781137407634, 1137407638
Övrigt
Förutom kursböckerna innefattar kurslitteraturen också en samling av texter och vetenskapliga artiklar som finns tillgängliga elektroniskt (pdf) via universitetsbiblioteket eller vårt digitala kursrum (Lisam). Fullständig litteraturlista finns tillgänglig på kursrummet på Lisam, och kommer också att ges i samband med kursstart.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.