Strategiska kompetensinflöden, 10 hp
Strategic Employee Resourcing, 10 credits
759A21
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Christer JohanssonKursansvarig
Christer JohanssonStudierektor eller motsvarande
Louise SvenssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 1 (HT 2024) | 202441-202447 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
där följande kurser ska ingå: - 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för strategiska kompetensinflöden utifrån relevanta ämnesperspektiv
- redogöra för teorier, modeller och forskning om organisationers strategiska kompetensinflöden
Färdighet och förmåga
- identifiera och analysera organisationers strategiska kompetensinflöden i en global och mångfacetterad omvärld utifrån integrerade ämnesperspektiv
- identifiera, analysera och utvärdera strategiska kompetensinflöden kopplat till en organisation samt presentera resultaten muntligt och skriftligt i dialog med yrkesverksamma
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera strategiska kompetensinflöden med hänsyn till relevant vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling beträffande strategiska kompetensinflöden
Kursinnehåll
Kursen behandlar den strategiska kompetensförsörjningens betydelse för att attrahera och rekrytera kompetens till organisationer. Forskning, teorier och modeller om strategiska kompetensinflöden i organisationer granskas kritiskt utifrån exempelvis arbetsrättsliga, funktionshinder-, psykologiska och sociologiska perspektiv. Särskild vikt läggs vid att nyttiggöra forskning, teorier och modeller om strategiska kompetensinflöden i en arbetslivskontext. Forskning, teorier och modeller om strategiska kompetensinflöden belyses både i en nationell och internationell kontext.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisnings- och arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftlig individuell tentamen, betygsskala UV
- muntlig presentation av grupparbete, betygsskala UG
- skriftlig presentation av grupparbete, betygsskala UG
För att få godkänt som slutbetyg på kursen krävs:
- godkänd muntlig och skriftlig presentation av grupparbete samt godkänd skriftlig individuell tentamen
För att få väl godkänt som slutbetyg på kursen krävs:
- godkänd muntlig- och skriftlig presentation av grupparbete samt väl godkänd skriftlig individuell tentamen
Obligatoriska moment som kräver aktivt deltagande förekommer och omfattar två kontakter med samverkande partnerorganisation:
- startmöte där en kurs- och verksamhetsrelaterad utmaning introduceras
- redovisning och återkoppling på arbetet med utmaningen
Dessa obligatoriska moment ska vara fullgjorda innan slutbetyg på kursen ges.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
GRUP | Grupprapport | 7 hp | U, G |
INDE | Individuell examination | 3 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.