Chefers arbete, ledarskap och HR som chefsstöd, 10 hp
Managerial Work, Leadership and HR as Managerial Support, 10 credits
759A23
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anna Fogelberg ErikssonKursansvarig
Anna Fogelberg ErikssonStudierektor eller motsvarande
Andreas WalloKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 1 (HT 2024) | 202502-202508 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
- 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna
Kunskap och förståelse
- beskriva och analysera olika teoretiska perspektiv om chefers arbete och ledarskap i relation till HR-arbetet i organisationer
- beskriva och analysera HR-funktioners arbete med lednings- och ledarskapsfrågor utifrån teori och forskning
Färdighet och förmåga
- tillämpa ett coachande förhållningssätt i HR-arbetet
- självständigt analysera och föreslå lösningar på praktiska problem som rör chefers arbete och ledarskap, utifrån teori och forskning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska aktuella trender som rör lednings- och ledarskapsfrågor i relation till HR-arbetet i organisationer
- kritiskt granska HR-funktioners arbete med lednings- och ledarskapsfrågor utifrån teori och forskning
Kursinnehåll
Kursen utgår från att strategiskt, forskningsbaserat och ledningsnära HR-arbete förutsätter HR-praktiker som har goda forskningsbaserade kunskaper om chefs- och ledarskapsfrågor i olika organisationer samt en förmåga att stödja chefer med personalansvar. I kursen behandlas relationen mellan HR, organisationer, chefers arbete och ledarskap utifrån olika teoretiska traditioner. I kursen fokuseras även kritisk analys och problematisering av trender inom området, samt utveckling av färdigheter i form av ett coachande förhållningssätt i HR-arbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisnings- och arbetsformerna består av seminarier, grupparbeten, workshop samt föreläsningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftlig individuell tentamen, betygsskala [U, G, VG]
- muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter, betygsskala [U, G]
För att få godkänt som slutbetyg på kursen krävs:
- godkänd muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter samt godkänd skriftlig individuell tentamen
För att få väl godkänt som slutbetyg på kursen krävs:
- godkänd muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter samt väl godkänd skriftlig individuell tentamen
Obligatoriska moment som kräver aktivt deltagande förekommer och omfattar två kontakter med samverkande partnerorganisation:
- startmöte där en kurs- och verksamhetsrelaterad utmaning introduceras
- redovisning och återkoppling på arbetet med utmaningen
Dessa obligatoriska moment ska vara fullgjorda innan slutbetyg på kursen ges.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
GUP1 | Gruppuppgift 1 | 2.5 hp | U, G |
GUP2 | Gruppuppgift 2 | 3.5 hp | U, G |
TENT | Individuell skriftlig tentamen | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.