Ledarskap för förändring, innovation och lärande, 7.5 hp

Leading Change, Innovation and Workplace Learning, 7.5 credits

759A24

Huvudområde

Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anna Fogelberg Eriksson

Kursansvarig

Anna Fogelberg Eriksson

Studierektor eller motsvarande

Louise Svensson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MHU Human Resources, Masterprogram 2 (VT 2024) 202409-202413 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i Human Resources

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
    eller
  • Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
    eller
  • Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
  • 15 hp godkända i HRM/HRD
  • 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
  • 7,5 hp godkända i arbetsrätt
  • 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna

Kunskap och förståelse

  • beskriva och analysera olika teorier om lednings- och ledarskapsfrågor i relation till organisationsförändring, innovationsarbete och arbetsplatslärande
  • beskriva och analysera det strategiska HR-arbetets möjligheter att, i rollen som chefs- och ledningsstöd, facilitera ett förändrings- och innovationsledarskap

Färdighet och förmåga

  • självständigt analysera och föreslå lösningar på praktiska lednings- och ledarskapsproblem utifrån teori och forskning om organisationsförändring, innovationsarbete och arbetsplatslärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska HR-funktioners arbete med lednings- och ledarskapsfrågor utifrån teori och forskning om organisationsförändring, innovationsarbete och arbetsplatslärande

Kursinnehåll

I kursen behandlas ledarskapets betydelse för att åstadkomma förändring, innovation och lärande i organisationer ur både ett forsknings- och praktikperspektiv. Forskningsperspektivet utgår från teorier och aktuell forskning inom HRM/HRD, praktikerperspektivet utgår från projekt som genomförs i samverkan med företag eller förvaltningar. Särskilt fokus sätts på det strategiska HR-arbetets möjligheter att, i rollen som chefs- och ledningsstöd, facilitera ett ledarskap för förändring, innovation och lärande.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen utgår från ett studentaktivt lärande där uppgifter, seminarier och övningar kompletteras med föreläsningar. 

Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • skriftlig individuell tentamen, betygsskala: UV
  • muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter, betygsskala: UG

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på skriftlig individuell tentamen.

Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.

 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
0100 Examination 7.5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.