Ledarskap för förändring, innovation och lärande, 7.5 hp
Leading Change, Innovation and Workplace Learning, 7.5 credits
759A24
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anna Fogelberg ErikssonKursansvarig
Anna Fogelberg ErikssonStudierektor eller motsvarande
Louise SvenssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 2 (VT 2025) | 202509-202513 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
- 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna
Kunskap och förståelse
- beskriva och analysera olika teorier om lednings- och ledarskapsfrågor i relation till organisationsförändring, innovationsarbete och arbetsplatslärande
- beskriva och analysera det strategiska HR-arbetets möjligheter att, i rollen som chefs- och ledningsstöd, facilitera ett förändrings- och innovationsledarskap
Färdighet och förmåga
- självständigt analysera och föreslå lösningar på praktiska lednings- och ledarskapsproblem utifrån teori och forskning om organisationsförändring, innovationsarbete och arbetsplatslärande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska HR-funktioners arbete med lednings- och ledarskapsfrågor utifrån teori och forskning om organisationsförändring, innovationsarbete och arbetsplatslärande
Kursinnehåll
I kursen behandlas ledarskapets betydelse för att åstadkomma förändring, innovation och lärande i organisationer ur både ett forsknings- och praktikperspektiv. Forskningsperspektivet utgår från teorier och aktuell forskning inom HRM/HRD, praktikerperspektivet utgår från projekt som genomförs i samverkan med företag eller förvaltningar. Särskilt fokus sätts på det strategiska HR-arbetets möjligheter att, i rollen som chefs- och ledningsstöd, facilitera ett ledarskap för förändring, innovation och lärande.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen utgår från ett studentaktivt lärande där uppgifter, seminarier och övningar kompletteras med föreläsningar.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftlig individuell tentamen, betygsskala: UV
- muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på skriftlig individuell tentamen.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
0100 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.