Självständigt arbete i HRM/HRD, 30 hp
Master’s Thesis in Human Resource Management and Development (HRM/HRD), 30 credits
759A30
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Cecilia EnbergKursansvarig
Cecilia EnbergStudierektor eller motsvarande
Louise SvenssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 4 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
- 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
samt
75 hp godkända kurser på avancerad nivå inom huvudområdet
samt
60 hp godkända från termin 1 och 2
samt
7,5 hp godkända i forskningsmetod på avancerad nivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för forskning genomförd inom ett valt kunskapsområde inom huvudområdet HRM/HRD
- redogöra för forskningsmetoder inom huvudområdet HRM/HRD
Färdighet och förmåga
- identifiera, analysera, diskutera och skriftligt redovisa ett för huvudområdet relevant forskningsproblem på ett självständigt, systematiskt och fördjupande vis
- sammanställa en kunskapsöversikt över ett valt kunskapsområde
- genomföra en empirisk studie av ett relevant forskningsproblem inom huvudområdet
- muntligt diskutera, försvara och opponera på forskningsarbeten inom huvudområdet
- nyttiggöra forskning inom huvudområdet genom att ange praktiska implikationer och handlingsalternativ för organisationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska, värdera och diskutera forskningsarbeten inom huvudområdet utifrån teoretiska, metodologiska och forskningsetiska aspekter samt deras relevans för arbete och arbetsliv
Kursinnehåll
Inom kursen planeras, genomförs, analyseras och redovisas ett fördjupande, sammanhållet och självständigt arbete inom huvudområdet HRM/HRD. Fokus i kursen läggs på genomförande och författande av masteruppsatsen utifrån relevant forskningsmetod, teoribildning samt tidigare forskning. Förmågan till kritisk reflektion ska genomsyra hela arbetet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete och handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Det självständiga arbetet genomförs i normalfallet tillsammans med annan student. Kursansvarig kan godkänna att det självständiga arbetet genomförs av enskild student.
Studenten har rätt till handledning under den termin som studenten är registrerad på och genomför masteruppsatsen. Om det finns särskilda skäl, och om handledningsresursen inte förbrukats under aktuell termin, kan kursansvarig lärare i samråd med handledare besluta att erbjuda handledning under nästkommande termin.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftligt uppsats-PM, betygsskala: UG
- skriftlig masteruppsats, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i uppsatsseminarie, betygsskala: UG
- muntligen respondera på egen masteruppsats, betygsskala: UG
- muntligen opponera på annat uppsatsarbete, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på skriftlig individuell masteruppsats.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPPS | Uppsats | 30 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.