Strategiskt HR-arbete med fokus på kompetensutflöden, 7.5 hp

A Strategic Perspective on the OUT-Phase of the HR Supply, 7.5 credits

759A50

Huvudområde

Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Peter Nilsson

Kursansvarig

Peter Nilsson

Studierektor eller motsvarande

Andreas Wallo
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MHU Human Resources, Masterprogram 2 (VT 2024) 202414-202418 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1F

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i Human Resources

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
    eller
  • Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
    eller
  • Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi),
    där följande kurser ska ingå:
    - 15 hp godkända i HRM/HRD
    - 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
    - 7,5 hp godkända i arbetsrätt
    ​- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
  • 27,5 hp godkända kurser på avancerad nivå inom huvudområdet där kurserna Strategi och HRM/HRD, Strategiska kompetensinflöden samt Behålla medarbetare ur ett strategiskt perspektiv ska ingå 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teori och forskning om organisationers strategiska kompetensutflöden utifrån olika ämnesperspektiv
  • beskriva och analysera HR-funktioners arbete med strategiska kompetensutflöden utifrån teori och forskning

Färdighet och förmåga

  • analysera och formulera strategiska planer för kompetensutflöden i organisationer
  • tillämpa arbetsrättsliga kunskaper och lösa problem gällande avslutande av anställning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera kring etik i samband med kompetensutflöden
  • kritiskt granska HR-funktioners arbete vid kompetensutflöden

Kursinnehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i aktuell forskning och teorier om kompetensutflöden ur organisationer vid exempelvis uppsägningar, omplaceringar eller generationsväxlingar. I kursen problematiseras hur omvärldsfaktorer såsom teknikskiften, globalisering och lågkonjunktur påverkar det strategiska HR-arbetet i enskilda organisationer. Vidare behandlas arbetsrättsliga perspektiv på avslutande av arbete utifrån ett arbetsgivarperspektiv. Därutöver fokuseras organisationers möjlighet att arbeta strategiskt med kompetensöverföring för att säkerställa kontinuiteten i den fortsatta verksamheten. Sammantaget inbegriper kursens innehåll att strategiskt HR-arbete belyses utifrån individ-, organisations- och samhällsperspektiv med fokus både på kvarvarande medarbetare och organisation liksom på de individer som lämnar den. I kursens ingår även ett färdighetstränande inslag i form av en arbetsrättslig förhandling.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och seminarier.

Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. 

Examination

Kursen examineras genom:

  • skriftlig individuell tentamen, betygsskala: UV
  • muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter, betygsskala: UG

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på skriftlig individuell tentamen.

Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
0100 Examination 7.5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.