Strategiskt HR-arbete med fokus på kompetensutflöden, 7.5 hp
A Strategic Perspective on the OUT-Phase of the HR Supply, 7.5 credits
759A50
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Peter NilssonKursansvarig
Peter NilssonStudierektor eller motsvarande
Andreas WalloKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 2 (VT 2024) | 202414-202418 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi),
där följande kurser ska ingå:
- 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
- 27,5 hp godkända kurser på avancerad nivå inom huvudområdet där kurserna Strategi och HRM/HRD, Strategiska kompetensinflöden samt Behålla medarbetare ur ett strategiskt perspektiv ska ingå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teori och forskning om organisationers strategiska kompetensutflöden utifrån olika ämnesperspektiv
- beskriva och analysera HR-funktioners arbete med strategiska kompetensutflöden utifrån teori och forskning
Färdighet och förmåga
- analysera och formulera strategiska planer för kompetensutflöden i organisationer
- tillämpa arbetsrättsliga kunskaper och lösa problem gällande avslutande av anställning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring etik i samband med kompetensutflöden
- kritiskt granska HR-funktioners arbete vid kompetensutflöden
Kursinnehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i aktuell forskning och teorier om kompetensutflöden ur organisationer vid exempelvis uppsägningar, omplaceringar eller generationsväxlingar. I kursen problematiseras hur omvärldsfaktorer såsom teknikskiften, globalisering och lågkonjunktur påverkar det strategiska HR-arbetet i enskilda organisationer. Vidare behandlas arbetsrättsliga perspektiv på avslutande av arbete utifrån ett arbetsgivarperspektiv. Därutöver fokuseras organisationers möjlighet att arbeta strategiskt med kompetensöverföring för att säkerställa kontinuiteten i den fortsatta verksamheten. Sammantaget inbegriper kursens innehåll att strategiskt HR-arbete belyses utifrån individ-, organisations- och samhällsperspektiv med fokus både på kvarvarande medarbetare och organisation liksom på de individer som lämnar den. I kursens ingår även ett färdighetstränande inslag i form av en arbetsrättslig förhandling.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och seminarier.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftlig individuell tentamen, betygsskala: UV
- muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på skriftlig individuell tentamen.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
0100 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.