Organisering av HR-arbete – en integration, 7.5 hp
Organizing HR Practices – An Integration, 7.5 credits
759A51
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Andreas WalloKursansvarig
Andreas WalloStudierektor eller motsvarande
Andreas WalloKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 2 (VT 2025) | 202519-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
- 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
- 27,5 hp godkända kurser på avancerad nivå inom huvudområdet där kurserna Strategi och HRM/HRD, Strategiska kompetensinflöden samt Behålla medarbetare ur ett strategiskt perspektiv ska ingå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och analysera tidigare forskning och teorier om organisering av strategiskt HR-arbete
- redogöra för och analysera hur organisering av HR-arbete påverkas av organisationsinterna och externa faktorer
Färdighet och förmåga
- föreslå hur strategiskt HR-arbete kan organiseras i olika typer av verksamheter
- planera och genomföra en vetenskaplig konferens för yrkesverksamma inom HR-området
- muntligt och skriftligt kommunicera forskningsbaserad kunskap om organisering av HR-arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska olika sätt att organisera HR-arbete utifrån teori, forskning och empiriska exempel
- kritiskt reflektera över hur teori och forskning om olika sätt att organisera HR-arbete kan omsättas i praktiken
Kursinnehåll
I kursen behandlas frågor om hur HR-arbete kan organiseras. I kursen behandlas frågor såsom strategiutveckling, kompetensförsörjning och chefsstöd. I kursen uppmärksammas vilken betydelse olika organisationsinterna och externa faktorer har för organisering av HR. Som exempel på interna faktorer kan nämnas HR-arbetets legitimitet i organisationen, resurser för HR-arbete samt organisationskultur. Exempel på externa faktorer är demografiska förändringar, förändrade anställningsvillkor, teknisk utveckling och ökad grad av globalisering.
I kursen fokuseras hur HR-arbete kan organiseras för att hantera arbetet med frågor såsom strategiutveckling, kompetensförsörjning och chefsstöd. Kursen integrerar aktuell forskning och teorier om HR-arbete i praktiken. I kursen uppmärksammas särskilt vilken betydelse olika organisationsinterna och externa faktorer har för organisering av HR. Som exempel på interna faktorer kan nämnas HR-arbetets legitimitet i organisationen, resurser för HR-arbete samt organisationskultur. Exempel på externa faktorer är demografiska förändringar, förändrade anställningsvillkor, teknisk utveckling och ökad grad av globalisering.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och seminarier.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftlig individuell tentamen, betygsskala: UV
- muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på skriftlig individuell tentamen.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
GRUP | Gruppexamination | 4.5 hp | U, G |
INDI | Individuell skriftlig examination | 3 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.