Arbetsplatsförlagd utbildning (APU) med fokus på strategiskt HR-arbete, 15 hp
Workbased Education with Focus on Strategic HRM/HRD, 15 credits
759A52
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Louise SvenssonKursansvarig
Louise SvenssonStudierektor eller motsvarande
Louise SvenssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 3 (HT 2024) | 202435-202444 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
- 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
- 60 hp godkända från termin 1 och 2
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra utförligt för det strategiska, ledningsnära och förändringsinriktade HR-arbetets innehåll, arbetsmetoder och organisering i en organisation
- beskriva och analysera hur HR-arbetets innehåll, arbetsmetoder och organisering i en organisation påverkas av organisationsinterna och externa faktorer
Färdighet och förmåga
- praktiskt använda teoretiska kunskaper om strategiskt, ledningsnära och förändringsinriktat HR-arbete i dialog med olika yrkesgrupper och funktioner i en organisation
- genomföra kvalificerade och självständiga utredningsuppdrag i en organisation inom givna tidsramar med adekvata forskningsmetoder och ett kritiskt förhållningssätt
- muntligt och skriftligt presentera forskningsbaserad kunskap om strategiskt, ledningsnära och förändringsinriktat HR-arbete
- föreslå hur strategiskt, ledningsnära och förändringsinriktat HR-arbete kan utvecklas i en organisation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera etiska aspekter vad gäller praktiskt HR-arbete och kvalificerat utredningsarbete i en organisation
- kritiskt reflektera över de faktorer som möjliggör eller begränsar att forskningsbaserade kunskaper inom området HRM/HRD omsätts till praktiskt HR-arbete i en organisation.
Kursinnehåll
I kursen behandlas det strategiska, ledningsnära och förändringinriktade HR-arbetets innehåll, arbetsmetoder och organisering. Detta generella innehåll specificeras i samråd med den aktuella APU-organisationen och innebär att den studerande erbjuds möjlighet att delta i planering, genomförande och efterarbete av kvalificerat HR-arbete. Kursen omfattar även att den studerande självständigt utför ett kontextspecifikt utredningsuppdrag med utgångspunkt i den aktuella organisationens behov samt relaterar detta till relevanta teorier och aktuell forskning inom HRM/HRD.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av självstudier utifrån de arbetsvillkor som gäller för HR-praktiker i APU-organisationen samt handledning och seminarium. Kursen kräver aktiv närvaro motsvarande en heltidsarbetsvecka samt deltagande i de arbetsuppgifter som avtalats med APU-handledaren på den aktuella arbetsplatsen.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftligt individuellt utredningsuppdrag, betygsskala: UG
- muntligt försvar av eget samt opponering på annan students utredningsuppdrag, betygsskala: UG
- skriftligt intyg från APU-handledaren om fullgjord APU, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment.
En student kan komma att få avbryta den arbetsplatsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. anställd, brukare/kund eller motsvarande. Studenten får inte delta i den arbetsplatsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
För att följa kursen krävs att kursansvarig lärare innan kursstart godkänner den av studenten anskaffade APU-organisation som relevant för utbildningen. Den aktuella organisationen och arbetsuppgifterna måste ha en så hög komplexitetsgrad att den studerande kan få möjlighet att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken. Därutöver måste det även finnas en organisationsspecifik handledare (APU-handledare) som arbetsleder och följer studentens dagliga arbete.
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
0100 | Examination | 15 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.