Teoretisk fördjupning inom HRM/HRD, 7.5 hp
Theoretical Specialization within HRM/HRD, 7.5 credits
759A53
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Cecilia EnbergKursansvarig
Cecilia EnbergStudierektor eller motsvarande
Louise SvenssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 3 (HT 2024) | 202445-202449 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
- 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
- 60 hp godkända från termin 1 och 2
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begrepp, teorier, modeller och forskning om ett avgränsat kunskapsområde inom huvudområdet HRM/HRD
- redogöra för ett eller flera teoretiska perspektiv inom ett kunskapsområde samt hur perspektivet(en) kan tillämpas vid analys av insamlad empiri
Färdighet och förmåga
- systematiskt genomföra en litteratursökning där nationella samt internationella forskningspublikationer identifieras utifrån relevans och aktualitet i förhållande till valt kunskapsområde
- sammanställa en skriftlig kunskapsöversikt över ett avgränsat kunskapsområde där publicerade forskningsarbeten presenteras tematiskt
- muntligt diskutera den kunskap och de argument som ligger till grund för kunskapsöversikten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera forskningsarbeten inom huvudområdet HRM/HRD utifrån teoretiska, metodologiska och forskningsetiska aspekter samt deras relevans för arbete och arbetsliv
Kursinnehåll
I kursen fördjupas kunskaperna om ett för studenten valfritt kunskapsområde inom huvudområdet HRM/HRD. I kursen behandlas hur en kunskapsöversikt för ett avgränsat kunskapsområde genomförs, dels för att kunna beskriva det nationella och internationella forskningsläget, dels för att kunna redogöra för en teoretisk utgångspunkt som kan utgöra ett teoretiskt analysverktyg i en masteruppsats.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av seminarier och föreläsningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftlig individuell tentamen, betygsskala: UV
- muntligt respondera på egen skriftlig tentamen, betygsskala: UG
- muntlig opponering på annan students skriftliga tentamen, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på skriftlig individuell tentamen.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
0100 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.