Fördjupad forskningsmetodik, 7.5 hp
Advanced Research Metods, 7.5 credits
759A54
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mattias HellgrenKursansvarig
Mattias HellgrenStudierektor eller motsvarande
Louise SvenssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 3 (HT 2024) | 202450-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
- 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
- 60 hp godkända från termin 1 och 2
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för utgångspunkter för vetenskapsteoretiska inriktningar och forskningsmetoder inom huvudområdet HRM/HRD
- beskriva, analysera och diskutera valda forskningsproblem inom huvudområdet HRM/HRD på ett vetenskapligt och fördjupat sätt.
Färdighet och förmåga
- designa en empirisk studie där kvalitativa och/eller kvantitativa analysmetoder används
- tillämpa kvalitativa analysmetoder för fallstudier och interaktiv forskning
- tillämpa flervariabelanalysmetoder för kvantitativt designade studier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska, diskutera och värdera olika typer av forskningsansatser utifrån metodologiska och etiska aspekter
- kritiskt förhålla sig till vetenskapsteoretiska inriktningar, forskningsdesigner och analysmetoder inom huvudområdet HRM/HRD
Kursinnehåll
I kursen behandlas vetenskapsteoretiska inriktningar och olika typer av forskningsdesigner inom huvudområdet HRM/HRD med fokus på analys av empiri. Praktiknära och komparativa metoder för att bearbeta och analysera kvalitativa och kvantitativa data behandlas. I kursen ingår också att värdera resultat och slutsatser av olika typer av forskningsarbeten samt granska dem utifrån kvalitetsaspekter samt forsknings- och forskaretiska överväganden.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i färdighetstränande uppgifter, betygsskala UG
- skriftlig individuell tentamen, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på skriftlig individuell tentamen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
0100 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.