Fördjupad forskningsmetodik, 7.5 hp

Advanced Research Metods, 7.5 credits

759A54

Huvudområde

Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Mattias Hellgren

Kursansvarig

Mattias Hellgren

Studierektor eller motsvarande

Andreas Wallo
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MHU Human Resources, Masterprogram 3 (HT 2024) 202450-202503 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1F

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i Human Resources

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
    eller
  • Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
    eller
  • Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv.: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
  • 15 hp godkända i HRM/HRD
  • 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
  • 7,5 hp godkända i arbetsrätt
  • 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
  • 60 hp godkända från termin 1 och 2

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för utgångspunkter för vetenskapsteoretiska inriktningar och forskningsmetoder inom huvudområdet HRM/HRD
  • beskriva, analysera och diskutera valda forskningsproblem inom huvudområdet HRM/HRD på ett vetenskapligt och fördjupat sätt.

Färdighet och förmåga

  • designa en empirisk studie där kvalitativa och/eller kvantitativa analysmetoder används  
  • tillämpa kvalitativa analysmetoder för fallstudier och interaktiv forskning
  • tillämpa flervariabelanalysmetoder för kvantitativt designade studier

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska, diskutera och värdera olika typer av forskningsansatser utifrån metodologiska och etiska aspekter
  • kritiskt förhålla sig till vetenskapsteoretiska inriktningar, forskningsdesigner och analysmetoder inom huvudområdet HRM/HRD

Kursinnehåll

I kursen behandlas vetenskapsteoretiska inriktningar och olika typer av forskningsdesigner inom huvudområdet HRM/HRD med fokus på analys av empiri. Praktiknära och komparativa metoder för att bearbeta och analysera kvalitativa och kvantitativa data behandlas. I kursen ingår också att värdera resultat och slutsatser av olika typer av forskningsarbeten samt granska dem utifrån kvalitetsaspekter samt forsknings- och forskaretiska överväganden.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande i färdighetstränande uppgifter, betygsskala UG
  • skriftlig individuell tentamen, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på skriftlig individuell tentamen.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
0100 Examination 7.5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.