Kandidatuppsats i Pedagogik, 15 hp
Bachelor's Essay in Education, 15 credits
759G49
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursStudierektor eller motsvarande
Peter NilssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KHR | Human Resources, kandidatprogram | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EKursen ges för
- Kandidatprogram i Human Resources
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet och att de särskilda behörighetsregler som gäller för programmet för Personal- och arbetsvetenskap är uppfyllda samt gällande tröskelregler enligt utbildningsplanen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- genomföra en empirisk och/eller teoretisk studie av ett problem inom området pedagogik
- formulera, beskriva, analysera och diskutera valt problem i skrift på ett systematiskt sätt
- muntligt diskutera och försvara ett vetenskapligt arbete
- kritiskt granska, värdera och diskutera vetenskapliga arbeten.
Kursinnehåll
Inom kursen planeras, genomförs, analyseras och redovisas ett sammanhållet arbete inom Pedagogik. Arbetet utformas som en kandidatuppsats i pedagogik. Fokus i kursen läggs vid genomförande och författande av kandidatuppsatsen utifrån relevant teoribildning och tidigare forskning.
Undervisnings- och arbetsformer
Kandidatuppsatsen planeras och genomförs i normalfallet parvis tillsammans med annan kursdeltagare. Delar utav kursinnehållet introduceras via föresläsningar med det kan även förekomma seminarier. Handledning erbjuds under den termin som uppsatsarbetet pågår. Såväl granskning som framläggning av uppsatser sker i planerad seminarieverksamhet.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker i slutet av kursen. En mer detaljerad information finns i separata kursanvisningar.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPPS | Uppsats | 15 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.