Informationskompetens och lärande, grundkurs, 15 hp

Knowledge Development and Learning, 15 credits

760G10

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Agneta Lantz

Studierektor eller motsvarande

Agneta Lantz
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) VT 2011 201104-201123 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Lärandemål

Kursen syftar till att den studerande skall förvärva kunskap om den strategiska resurs som information och kunskap utgör i vårt moderna samhälle samt vikten av informationskompetens som grund för självstyrt lärande, kunskap om tillgängliga informationsresurser för resursbaserat lärande samt insikter om pedagogiska perspektiv och metoder som främjar utvecklandet av informationskompetens.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda kunskap om innebörden av begreppet informationskompetens och betydelsen av informationskompetens ur ett livslångt lärandeperspektiv,
- självständigt identifiera, analysera och beskriva ett verklighetsrelaterat informationsbehov,
- söka och värdera information på vetenskaplig grund,
- använda relevanta sökverktyg (referensverk, databaser, kataloger och webben),
- tolka och skriva korrekta referenser,
- redogöra för legala och etiska begränsningar vid användning av olika typer av material,
- använda pedagogiska perspektiv och metoder som främjar utveckling av informationskompetens.

Kursinnehåll

Kursens innehåll fokuserar
- kunskap och lärande i informationssamhället,
- informationskompetens - komponenter och lärprocesser,
- informationssökningsstrategier,
- källkritik,
- rapportskrivning,
- referens- och citeringsteknik,
- kunskapens former och sambandet mellan kunskapssyn, undervisning och lärande,
- pedagogiska metoder för utvecklande av informationskompetens,
- informationssökning som lärprocess ur student- och lärarperspektiv,
- planering av undervisning för informationskompetens inklusive genomförande och utvärdering.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, praktiska övningar, case- och scenariobaserade arbeten i grupp och enskilt, eget fördjupningsarbete. Den studerande förväntas även arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp.

Examination

Kursen examineras genom en fördjupningsuppgift, som dokumenteras i ett paper och ventileras vid avslutande seminarium. Möjlighet ges till fördjupning inom eget valt område med relevans för kursen likaväl som för de egna studierna eller yrkesverksamheten.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

BIBL

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.