Informationskompetens i praktik och teori, grundkurs, 7.5 hp
Knowledge Development and Information Utilization, 7.5 credits
760G11
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Agneta Lantz, F.DStudierektor eller motsvarande
Agneta LantzKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) | VT 2011 | 201104-201113 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- demonstrera kunskap om den strategiska resurs som information och kunskap utgör i ett samhälle präglat av en intensiv teknisk, ekonomisk och social utveckling,
- visa grundläggande kunskaper i hur man söker information/litteratur för vetenskaplig kunskapsutveckling, problembaserat lärande (PBL) inom skolan/högskolan, problemlösning, beslutsfattande, kunskapsutveckling och förändring i allmänhet,
- visa insikt i tillgängliga sökhjälpmedel med utnyttjande av ny informationsteknologi och förbereda egna sökningar i samband med egen forskning och/eller verksamhet som lärare, handledare, beslutsfattare mm.
Kursinnehåll
Kursen inleds med en allmän översikt över informations- eller kunskapssamhällets effekter när det gäller vårt behov av omvärldsbevakning och utveckling på samhälls-, organisations-, och individnivå. Begreppet informationskompetens (information literacy) definieras. Momentet avses ge introducerande perspektiv på området och behandla konsekvenser av teknikutveckling, kunskapsutveckling, etc.
De följande momenten avser en fördjupning inom några väsentliga områden:
Vetenskaplig kunskapsutveckling och vetenskaplig kommunikation.
Tillgängliga informationsresurser i samhället.
Informationsutnyttjande för självstyrd inlärning i samband med problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk metod och andra undersökande arbetssätt inom skolan/högskolan.
Informationsutnyttjande för problemlösning, beslutsfattande, förändring mm inom företag, förvaltningar och andra organisationer.
Informationsutnyttjande som process med dess förutsättningar och hinder.
Grundläggande informationssökningsmetodik.
Litteratursökning inom eget ämnesområde.
Rapportskrivning och referenshantering.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, demonstrationer och övningar. Den studerande förväntas även arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp.
Examination
Som examinationsuppgift genomförs en fördjupningsuppgift dokumenterad i en uppsats, vilken behandlas vid examinationsseminarium. Kurslitteratur skall integreras och redovisas i arbetet. Uppgiften ger möjlighet till fördjupning inom eget valt område med relevans för de egna studierna, forskningen eller yrkesverksamheten.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
BIBLDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.