Förbättringskunskap, lärande och informationskompetens, 7.5 hp
Profound Knowledge of Improvement, Learning and Information Literacy, 7.5 credits
760G12
Huvudområde
Övriga ämnenUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Agneta Lantz/Anne GöranssonStudierektor eller motsvarande
Agneta LantzKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | ST 2012 | 201224-201228 | Svenska | Ortsoberoende | INSTÄLLD |
Huvudområde
Övriga ämnenUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande och förändring i arbetslivet
- uppvisa grundläggande kunskap om förbättringskunskap
- känna till strategier och verktyg för lärandestyrt förbättringsarbete
- redogöra för innebörden av begreppet informationskompetens/Information Literacy kopplat till områdena förbättringskunskap, omvärldsbevakning och lärandestyrt förändringsarbete
- kunna identifiera, analysera och beskriva ett verklighetsrelaterat informationsbehov
- känna till och använda relevanta informationsresurser och sökstrategier: kunna söka, kritiskt granska, värdera och utnyttja relevant information.
Kursinnehåll
Kursens syfte är att de studerande ska tillägna sig kunskap om och utveckla praktiska färdigheter i förbättringskunskap och verksamhetsutveckling riktat mot olika verksamhetsområden, t ex, skola, omsorg, hälso- och sjukvård och andra sektorer i arbetslivet. Kursen fokuserar på informationskompetens (Information Literacy) som en förutsättning för framgångsrikt lärandestyrt förbättrings- och utvecklingsarbete i arbetslivet.
Ur ett tvärvetenskapligt perspektiv belyser kursen:
- Grundläggande begrepp: förbättringskunskap, informationskompetens/Information Literacy, omvärldsbevakning relaterat till området förbättringskunskap
- Relevanta teorier, modeller, metoder och verktyg i och för förbättringskunskap och lärandestyrt förbättringsarbete
- Informationssökning - strategier, resurser och källkritik.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten/grupparbeten med utgångspunkt från verklighetsanknutna case/scenarier och verkliga utgångspunkter hämtade från studenternas egen verksamhet. Teori varvar med färdighetstränande övningar och fördjupningsuppgifter. Kursen är internetbaserad och kan läsas på distans likaväl som på campus. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom en fördjupningsuppgift dokumenterad i ett paper, som presenteras och ventileras vid avslutande seminarium. Möjlighet ges till fördjupning inom eget valt område med relevans för kursen likaväl som för de egna studierna eller yrkesverksamheten.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
BIBLDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.