Förbättringskunskap, lärande och informationskompetens, 7.5 hp

Profound Knowledge of Improvement, Learning and Information Literacy, 7.5 credits

760G12

Kursen är nedlagd.
Alla nedanstående kurstillfällen är inställda.

Huvudområde

Övriga ämnen

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Agneta Lantz/Anne Göransson

Studierektor eller motsvarande

Agneta Lantz
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF Obs!
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) ST 2012 201224-201228 Svenska Ortsoberoende INSTÄLLD

Huvudområde

Övriga ämnen

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande och förändring i arbetslivet
- uppvisa grundläggande kunskap om förbättringskunskap
- känna till strategier och verktyg för lärandestyrt förbättringsarbete
- redogöra för innebörden av begreppet informationskompetens/Information Literacy kopplat till områdena förbättringskunskap, omvärldsbevakning och lärandestyrt förändringsarbete
- kunna identifiera, analysera och beskriva ett verklighetsrelaterat informationsbehov
- känna till och använda relevanta informationsresurser och sökstrategier: kunna söka, kritiskt granska, värdera och utnyttja relevant information.

Kursinnehåll

Kursens syfte är att de studerande ska tillägna sig kunskap om och utveckla praktiska färdigheter i förbättringskunskap och verksamhetsutveckling riktat mot olika verksamhetsområden, t ex, skola, omsorg, hälso- och sjukvård och andra sektorer i arbetslivet. Kursen fokuserar på informationskompetens (Information Literacy) som en förutsättning för framgångsrikt lärandestyrt förbättrings- och utvecklingsarbete i arbetslivet.

Ur ett tvärvetenskapligt perspektiv belyser kursen:
- Grundläggande begrepp: förbättringskunskap, informationskompetens/Information Literacy, omvärldsbevakning relaterat till området förbättringskunskap
- Relevanta teorier, modeller, metoder och verktyg i och för förbättringskunskap och lärandestyrt förbättringsarbete
- Informationssökning - strategier, resurser och källkritik.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten/grupparbeten med utgångspunkt från verklighetsanknutna case/scenarier och verkliga utgångspunkter hämtade från studenternas egen verksamhet. Teori varvar med färdighetstränande övningar och fördjupningsuppgifter. Kursen är internetbaserad och kan läsas på distans likaväl som på campus. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom en fördjupningsuppgift dokumenterad i ett paper, som presenteras och ventileras vid avslutande seminarium. Möjlighet ges till fördjupning inom eget valt område med relevans för kursen likaväl som för de egna studierna eller yrkesverksamheten.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

BIBL

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.