Tänkande med representationer, 6 hp
Thinking with Representations, 6 credits
769A23
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Johan BlomkvistKursansvarig
Johan BlomkvistStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiTillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2025 | 202504-202523 | 2+3 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7MKK | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 2 (VT 2025) | 202504-202523 | 2+3 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena kognitionsvetenskap, datavetenskap, systemvetenskap, informatik, informationssystem, informationsteknologi, programmering, psykologi, kognitiv neurovetenskap eller motsvarande
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- tillämpa grundläggande koncept från distribuerad kognition på designtänkande
- representera alternativ i en designrymd och reflektera över värdet av dessa representationer i design
- använda och utveckla verktyg och metoder för representationer samt reflektera över hur verktygen möjliggör och begränsar designtänkande
- redogöra för och systematiskt reflektera över representationer av komplexa sammanhang på detalj- respektive holistisk nivå
Kursinnehåll
I kursen behandlas metodkunskap inom designorienterad kognitionsvetenskap med följande innehåll:
- olika roller som representationer har i design
- användning av olika verktyg för att planera och använda representationerna i en designprocess
- lärandemekanismer med hjälp av representationer och kopplingen mellan representationen och den kunskap som den gör tillgänglig
- generella implikationer av att placera representationer i centrum av designprocessen
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av övningar, designuppgifter och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftlig inlämningsuppgift i grupp, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- individuell skriftlig inlämningsuppgift, betygsskala: EC
För godkänt slutbetyg (E) krävs Godkänt på skriftlig inlämningsuppgift i grupp och aktivt deltagande i seminarier samt E på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften. Högre betyg grundas på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska seminarier | 0 hp | U, G |
UPG2 | Skriftliga uppgifter i grupp | 3 hp | U, G |
UPG1 | Individuell skriftlig uppgift | 3 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.