Tjänstedesign, studiokurs, 12 hp
Service Design, Studio Course, 12 credits
769A25
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Stefan HolmlidKursansvarig
Stefan HolmlidStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiTillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Tredjedelsfart, Dagtid) | VT 2023 | 202303-202322 | 2+3 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7MKT | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 2 (VT 2023) | 202303-202322 | 2+3 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet kognitionsvetenskap
eller - Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet datavetenskap
- 6 hp godkända i programmering
- 30 hp godkända i psykologi varav minst 6 hp kognitiv psykologi eller kognitiv neurovetenskap och minst 6 hp forskningsmetod
eller - Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena psykologi eller kognitiv neurovetenskap
- 6 hp godkända i forskningsmetod
- 30 hp godkända i datavetenskap varav minst 6 hp i programmering
samt - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- förklara och tillämpa teorier och metoder från design för tjänster och tjänstesystem
- välja lämpliga designmetoder och verktyg samt använda dessa i en verklig tjänstesystemskontext som involverar multipla aktörer i designprocessen
- reflektera över designmetoder och verktyg i relation till tjänstesystem och samskapande av värden
- reflektera över ett givet tema och dess implikationer för tjänstesystemkontexten, baserat på kunskap om temats centrala koncept
- integrera och tillämpa disciplinära färdigheter i ett mångdisciplinärt sammanhang
- genom att integrera kunskap från olika perspektiv redogöra för ett utmaningsområde och dess kontexter genom relevant teori och fältstudier
- syntetisera och kommunicera designarbete
- sammanställa och presentera designresultat i online-media
- tillämpa designkritik, designhistoria samt ansvarsfull design
Kursinnehåll
I kursen behandlas metodkunskap inom designorienterad kognitionsvetenskap genom att behandla tjänstesystem där det finns designutmaningar rörande adaptiva och artificiellt intelligenta (AI) system, policyutveckling, medborgardeltagande, samproduktion och resursintegration. Tjänstesystemskontexterna som behandlas i kursen hämtas bland annat från stadsutveckling, omsorg, hälsa, migration samt skola.
Innehållet i kursen omfattar designundersökningsmetoder, synkrona och diakrona gestaltningsmetoder, statisk och dynamisk prototyping, faciliteringsarbete, modellering i tjänsteutveckling, samskapande av värden, resursintegration, social innovation, designkritik, ansvarsfull design och bedömning av designarbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, handledning, projektarbete, fältstudier och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftligt och visuellt gestaltat projektmaterial med individuell inlämning, betygsskala: EC
- gruppvisa designprojekt, betygsskala: EC
- skriftligt och visuellt gestaltad och muntligt presenterad individuell tematisk uppgift, betygsskala: EC
- aktivt deltagande i designövning, betygsskala: UG
För godkänt slutbetyg G krävs godkänt på aktivt deltagande i designövning samt E på övriga moment. Slutbetyg räknas fram som den viktade medianen (avrundat uppåt) på skriftligt och visuellt gestaltat projektmaterial med individuell inlämning, gruppvisa designprojekt och skriftligt och visuellt gestaltad och muntligt presenterad individuell tematisk uppgift, med antalet högskolepoäng på momentet som vikt.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UGP1 | Individuell tematisk uppgift | 4 hp | EC |
UPG2 | Individuellt projektmaterial | 1 hp | EC |
PRA1 | Designprojekt | 6 hp | EC |
MOM1 | Inledande designövning | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.