Utvärdering och kognitiv mätning, 6 hp
Evaluation and Cognitive Measurement, 6 credits
769A27
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Erik MarsjaKursansvarig
Erik Marsja, Emil HolmerStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
F7MKT | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 2 (VT 2023) | 202303-202312 | 4 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet kognitionsvetenskap
eller - Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet datavetenskap
- 6 hp godkända i programmering
- 30 hp godkända i psykologi varav minst 6 hp kognitiv psykologi eller kognitiv neurovetenskap och minst 6 hp forskningsmetod
eller - Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena psykologi eller kognitiv neurovetenskap
- 6 hp godkända i forskningsmetod
- 30 hp godkända i datavetenskap varav minst 6 hp i programmering
samt - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för metoder för att utvärdera och mäta kognition
- redogöra för och använda tekniska verktyg för mätning av kognition
- genomföra mätning av kognition med relevanta mått
- redogöra för och använda tekniska verktyg för mätning av miljöfaktorer som påverkar kognition
- presentera resultat från mätning av kognition på ett korrekt och relevant sätt
- redogöra för diskrimineringsaspekter relaterat till mätning av kognition
- analysera fördelar och nackdelar med olika mätmetoder i förhållande till vad man vill mäta
Kursinnehåll
I kursen behandlas metodkunskap inom kognitionsvetenskap med fokus på att samla in, analysera och presentera mått på kognition som:
- teori om mätning, inklusive psykometri, psykofysik och antropometri
- tekniska verktyg för att mäta kognition, inklusive fysiologiska mätmetoder, hjärnavbildning och ögonrörelsemätning
- mätning av kognitiv prestation, inklusive experimentell metodik och observationer
- självskattningar av kognitiv prestation, inklusive skattningsformulär, användbarhets- och UX-mått
- miljömätningar som t.ex. ljud- och ljusnivåer kopplat till psykofysiologiska aspekter
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och laborationer. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- skriftliga inlämningsuppgifter i grupp, betygsskala: UG
- skriftlig individuell inlämningsuppgift, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella inlämningsuppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska seminarier | 1 hp | U, G |
UPG1 | Skriftlig gruppexamination | 2 hp | U, G |
UPG2 | Individuell skriftlig uppgift | 3 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
769A27 Course handbook Ver 1 | 769A27 Course handbook Ver 1.pdf |