Kognitionsvetenskapligt projektarbete I, 12 hp
Cognitive Science Project I, 12 credits
769A28
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Erik MarsjaKursansvarig
Erik MarsjaStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinTillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Tredjedelsfart, Dagtid) | VT 2025 | 202504-202523 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7MKK | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 2 (VT 2025) | 202504-202523 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena kognitionsvetenskap, datavetenskap, systemvetenskap, informatik, informationssystem, informationsteknologi, programmering, psykologi, kognitiv neurovetenskap eller motsvarande
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- självständigt utföra en kognitionsvetenskaplig forskningsuppgift
- identifiera och avgränsa en forskningsuppgift
- analysera och rapportera en frågeställning inom ett eller flera av kognitionsvetenskapens delvetenskaper eller tillämpningsområden
- diskutera kognitionsvetenskapligt projekts möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur det används
- redogöra för vetenskapliga, etiska, och samhälleliga bedömningar, inklusive hållbar utveckling, i ett kognitionsvetenskapligt forsknings- och utvecklingsprojekt
- identifiera behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för kunskapsutveckling för att nå fördjupade kunskaper i en del av kognitionsvetenskapen
- strukturera och skriva en språkligt korrekt vetenskaplig uppsats i enlighet med praxis inom en av kognitionsvetenskapens delvetenskaper eller ett av dess tillämpningsområden
- använda relevanta verktyg och metoder för projektledning av eget arbete
Kursinnehåll
I kursen behandlas aktuell forskning inom ett kognitionsvetenskapligt profilområde, exempelvis funktionsnedsättning och samhälle, design, utveckling och/eller utvärdering av tekniska artefakter, eller studier av komplexa sammansatta system. Kursen sker företrädesvis i nära anslutning till något pågående kognitionsvetenskapligt forskningsprojekt eller med en extern uppdragsgivare. Dessutom behandlas hållbar utveckling i relation till kognitionsvetenskapliga forsknings- och utvecklingsprojekt. Kursen tar också upp vetenskapligt skrivande på avancerad nivå och verktyg och metoder för projektledning som till exempel målformulering, Gantt-scheman och riskanalys.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består seminarier, projektarbete och handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- individuell skriftlig forskningsrapport, betygsskala: EC
För Godkänt (E) slutbetyg krävs Godkänt i aktivt deltagande på seminarier samt E på den individuella skriftliga forskningsrapporten. Högre betyg grundas av den individuella skriftliga forskningsrapporten.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska seminarier | 1 hp | U, G |
PRO1 | Projekt | 11 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.