Kognition och funktionshinder, 6 hp
Cognition and Disability, 6 credits
769A33
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Henrik DanielssonKursansvarig
Henrik DanielssonStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinKontaktinformation
Carl Löfstrand, Administratör
Josefine Andin, Studierektor
Pernilla Ahrén, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Tredjedelsfart, Dagtid) | HT 2024 | 202436-202444 | 2 | Svenska | Linköping, Valla | INSTÄLLD | ||
F7MKT | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 3 (HT 2024) | 202436-202444 | 4 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet Kognitionsvetenskap
eller
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet datavetenskap
- 6 hp godkända i programmering
- 30 hp godkända i psykologi varav minst 6 hp kognitiv psykologi eller kognitiv neurovetenskap och minst 6 hp forskningsmetod
eller
- Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena psykologi eller kognitiv neurovetenskap
- 6 hp godkända i forskningsmetod
- 30 hp godkända i datavetenskap varav minst 6 hp i programmering
samt
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- redogöra för centrala begrepp, teorier, modeller och forskningsresultat inom området kognition och funktionshinder
- genomföra en systematisk litteraturöversikt på ett reproducerbart sätt
- diskutera fördelar och begränsningar med metoder för systematisk översikt
- syntetisera och kritiskt analysera metoder och forskningsresultat inom ett forskningsområde inom kognition och funktionshinder
Kursinnehåll
I kursen behandlas centrala begrepp, teorier och modeller inom området kognition och funktionshinder. Metoder för att göra reproducerbara systematiska översikter gås igenom både teoretiskt och praktiskt. Fördelar och begränsningar med att syntetisera den publicerade forskningen på ett område problematiseras.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- individuell skriftlig rapport, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga rapporten.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Skriftlig presentation | 5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Aktivt deltagande i seminarium | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.