Kognition och funktionshinder, 6 hp

Cognition and Disability, 6 credits

769A33

Huvudområde

Kognitionsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Henrik Danielsson

Kursansvarig

Henrik Danielsson

Studierektor eller motsvarande

Josefine Andin

Kontaktinformation

Carl Löfstrand, Administratör

Josefine Andin, Studierektor

Pernilla Ahrén, Studievägledare

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF Obs!
Fristående kurs (Tredjedelsfart, Dagtid) HT 2024 202436-202444 2 Svenska Linköping, Valla INSTÄLLD
F7MKT Kognitionsvetenskap, masterprogram 3 (HT 2024) 202436-202444 4 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Kognitionsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogram i kognitionsvetenskap

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet Kognitionsvetenskap

eller

  • Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet datavetenskap
  • 6 hp godkända i programmering
  • 30 hp godkända i psykologi varav minst 6 hp kognitiv psykologi eller kognitiv neurovetenskap och minst 6 hp forskningsmetod

eller

  • Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena psykologi eller kognitiv neurovetenskap
  • 6 hp godkända i forskningsmetod
  • 30 hp godkända i datavetenskap varav minst 6 hp i programmering

samt

  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:

  • redogöra för centrala begrepp, teorier, modeller och forskningsresultat inom området kognition och funktionshinder
  • genomföra en systematisk litteraturöversikt på ett reproducerbart sätt
  • diskutera fördelar och begränsningar med metoder för systematisk översikt
  • syntetisera och kritiskt analysera metoder och forskningsresultat inom ett forskningsområde inom kognition och funktionshinder

Kursinnehåll

I kursen behandlas centrala begrepp, teorier och modeller inom området kognition och funktionshinder. Metoder för att göra reproducerbara systematiska översikter gås igenom både teoretiskt och praktiskt. Fördelar och begränsningar med att syntetisera den publicerade forskningen på ett område problematiseras.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
  • individuell skriftlig rapport, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga rapporten.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPG1 Skriftlig presentation 5 hp U, G, VG
OBL1 Aktivt deltagande i seminarium 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.