Ojämlikhet och segregation: Teorier och mått, 7.5 hp
Inequality and Segregation: Theory and Measurement, 7.5 credits
771A27
Huvudområde
Computational Social ScienceUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Selcan MutganKursansvarig
Erik LissStudierektor eller motsvarande
Erik LissKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCD | Computational Social Science, Master's Programme - First and main admission round | 3 (HT 2025) | 202534-202538 | Engelska | Norrköping | O |
F7MCD | Computational Social Science, Master's Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 3 (HT 2025) | 202534-202538 | Engelska | Norrköping | O |
Huvudområde
Computational Social ScienceUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Master´s Programme in Computational Social Science
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen inom humaniora, samhällskunskap, kulturvetenskap, beteendevetenskap, naturvetenskap, datavetenskap eller ingenjörsvetenskap
- Engelska B/Engelska 6
- 45 hp godkända inom Computational Social Science
(Undantag för svenska)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- förklara segregations- och ojämlikhetsmått och deras underliggande principer
- skilja mellan olika dimensioner av segregation, identifiera mått baserade på dessa dimensioner och utvärdera deras relevans för att analysera segregation inom olika analysenheter
- använda datorbaserade metoder för att konstruera vanliga mått på ojämlikhet och segregering med hjälp av empiriska data, samt jämföra dessa mått mellan olika platser och tidsperioder
- bedöma olika mekanismers relativa bidrag för att förklara ojämlikhets- och segregationsdynamik
- kritiskt granska forskning om ojämlikhet och olika former av segregation
- integrera teorier om segregation och ojämlikhet och utvärdera sambanden mellan de två
- formulera forskningsfrågor som är relevanta för samtida forskning om segregation och ojämlikhet
Kursinnehåll
Kursen behandlar klassisk och samtida forskning rörande ojämlikhet och segregation. I kursen övas kritisk analys av befintlig forskning om segregation och ojämlikhet, med fokus på problem med att jämföra segregation och ojämlikhet mellan olika länder och tidsperioder. I datorlaborationer beräknas ojämlikhets- och segregationsmått, vilka jämförs och kontrasteras mot varandra. Teorier om de bakomliggande mekanismerna bakom segregations- och ojämlikhetsdynamik granskas och integreras. Slutligen behandlas sambandet mellan ojämlikhet och segregation. Särskilt fokus läggs på datorbaserade och beräkningsintensiva metoder i segregations- och ojämlikhetsforskning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och interaktiva datorlaborationer. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisningsspråk: engelska.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, datorlaborationer och en avslutande individuell skriftlig uppgift. Detaljerard information om examinationen finns i kursens studieanvisning.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
HEM1 | Hemtentamen | 3.5 hp | EC |
LAB1 | Laboration | 1 hp | EC |
SKL1 | Skriftliga läsresponser | 3 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.